Smerter i skulder etter styrketrening

Spørsmål

Hei. Jeg begynte med styrketrening for ca 2 mnder siden, og har nå litt rar følese i høyre skulder. Jeg tok en øvelse som heter skull crush (bak hode) for ei uke siden, tok noen reps og når jeg skulle ta den siste så klarte ikke jeg å løfte den helt opp, jeg satt meg opp til benken og da fekk jeg en liten vridning i skulderen. Jeg fikk ikke vondt men kjente jeg ble litt varm i skulderen. Etter dette så har jeg fått en litt rar følese i skulderen ny og ne. Viss jeg ligger i sengen feks og skal røyse meg så får jeg en svak stikk følese i skulderen. Skulderen er mye bedre når jeg er i bevegelse og er varm kan det virke som. Kan fint trene uten noe særlige smerte. Men virker som det stivner litt når jeg skal slappe av etter ei økt. Lure litt på hva jeg burde gjøre? Burde jeg slappe av? Burde jeg trene? Burde jeg være i bevegelse? Hva tror du/dere det kan være?

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei og takk for ditt spørsmål!

Jeg forsøker å se for meg bevegelsesmønsteret ut fra din beskrivelse og slik jeg kjenner aktuell øvelse. Det er rimelig å anta at da du satte deg opp, fikk du en overbelastning på strukturene på forsiden av skulderen. Det kan være leddkapsel, leddbånd og skuldermansjetten (rotator cuffen). Sistnevnte er en slags senekappe som ligger rundt skulderleddet og stabiliserer den. 

Du beskriver imidlertid milde symptomer uten forverring ved bevegelse og det gir meg derfor overhodet ingen mistanke om alvorlig skade som ikke vil lege seg selv. Det kan være snakk om en liten forstrekking helt enkelt. 

Du kan trene, men hva gjelder øvelser på overkroppen syns jeg du kan justere intensitet og vektbelastning ned et hakk, inntil du er helt bra. Hold fokus på rett teknikk (alltid viktig) og sørg for å gi deg 1-2 reps før du "kneler" slik at det ikke oppstår nye uheldige episoder i nærmeste framtid. 

Jeg vil anbefale deg å trene spesifikt rotator cuff-muskulatur både nå og senere som forebyggende mot skulderskader. Dette skal ikke være maksstyrke og du kan gjøre det med strikker som ledd i oppvarmingen. Søk på demo-videoer på nett (rotator cuff exercise). 

God bedring !




Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår tannlege, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 259,-

Haster det? Snakk med en lege via video .

Legetime via video
Vishal Judge
Ledig nå
Videokonsultasjon koster 350,-