Plantar fasciitt

Spørsmål

Hei. Jeg fikk plantar fascitt sommeren 2016. Det gikk bort etter litt mindre gåing og med støpte innleggssåler en periode i skoene. Høsten 2017 kom det tilbake, og har hengt i siden. Utvikling har vært mot tidvis nattesmerter, hyppig vondt etter endt arbeidsdag, og også smerter ved svært korte turer. Store plager. Kommer og går i intensitet. Jeg blir ikke klok på dette med behov for krykker. Noen fagolk sier det »kan være greit!», andre sier jeg bør bruke det en periode,og atter noen sier du kan bruke foten innenfor smertegrensen (hva er egentlig smertegrense? Jeg får litt vondt av svært lite). Jeg blir så forvirret, både av disse ulike rådene, og alle råd på nettet. Det er ikke noe, så langt som har virket. Jeg har forsøkt trykkbølge, ising (lindrer i nuet), rulling på tennisball (lindrer litt), gå lite, gå som vanlig, gå på ski, gå bare i terreng, gå med innleggssåler, you name it. Øvelser med tåhev i trapp trigget det de siste gangene jeg forsøkte, så stoppet med det. Mulig fordi jeg gjorde det for tett innpå trykkbølgebehandling. Er for tiden delvis sykemeldt, da jeg er lærer og har mye tråkking og ståing på jobb. Hvor viktig er det å ikke gå på foten? Dette er mitt hovedspørsmål. Jeg blir rett og slett nedfor av å være mye i ro/inne, er en person som liker meg best i skog og fjell. Hva tenker dere om bruk av krykker? Hvor stor er risikoen for forverring ved å bruke foten?

Kvinne 52
Svar

Hei! Takk for spørsmål og en beskrivelse som svært godt illustrerer utfordringene ved denne tilstanden. 


Du har hatt langvarig plager med plantar fascitt - en betennelsestilstand i fotsålens seneplate og som er en av de vanligste årsakene til hælsmerter hos voksne.  Det er dessverre lite godt dokumentert vitenskapelig kunnskap om denne tilstanden pr i dag. Årsaken antas å være multifaktoriell, dvs sammensatt av flere faktorer.  Løpere har økt tilbøyelighet til å få det, og en sannsynlig risikofaktor er derfor høy belastning på ujevnt underlag. Andre faktorer kan være knyttet til anatomi, mens andre er ukjente. 


Det er en godartet tilstand, prognosen er god og hos de fleste "brenner det ut", men det kan ta mange mnd til flere år. 


Mange behandlingsmetoder er forsøkt, men ingen har latt seg dokumentere godt i studier. Derfor vil man finne mange forslag og sprikende råd og anbefalinger på nett og blant fagfolk. Dette gjør det heller ikke lettere å være pasient. Jeg vil i det følgende skissere noen behandlingsmetoder som jeg anser som mest aktuelle ut i fra min kliniske erfaring og vitenskapelig litteratur. Noe av det har du allerede forsøkt. Det er ikke en endelig fasit, og finner du andre metoder som fungerer godt, er det topp. 


 - Tøyeøvelser for plantarfascien og leggmuskulatur : det ligger flere videoer og illustrasjoner på nett/Youtube. Et eksempel er denne: https://www.youtube.com/watch?v=hauyuX-uCq8

Kort hamstring (bakside lår) og leggmuskulatur kan også bidra til stram plantarfascie, og tøyeøvelser der du strekker disse muskelgruppene er verd å forsøke 

- Unngå mye barbeint gange og gange med flate sko. 

- Innleggssåler som bygger opp for fotbuen på innsiden og gummihæler som gir økt dempning. I første omgang standard prefabrikerte såler som man kan kjøpe på sportsbutikk, apotek o.l.. Ved manglende effekt kan det være aktuelt og få spesialtilpassede fotsenger av ortopedteknikker - du trenger da en henvisning fra din fastlege. 

- Kortvarige kurer (2-3 uker) med betennelsesdempende medisin i perioder det er ekstra ille, f.eks Ibux, Voltaren, Naproxen o.l. Skuffelsen med dette er at det som regel kun lindrer symptomer i tida medisinen tas og så kommer de tilbake like sterke når man slutter. 

- Kortisoninjeksjon i plantarfasciens innfestning - kan ha symptomlindrene effekt i kort eller lengre tid. Bør kun settes 1 gang da gjentatte injeksjoner kan gi reduksjon av fettputen i hæl og fare for avrivning av fascien (seneplaten).


Og så til hovedspørsmålet ditt: behov for avlastning. De aller fleste vil i første omgang anbefale reduksjon i aktiviteter som gir klar/betydelig forverring. Om løping gir sterke smerter, mens gange bare litt, vil man fraråde det første, men ikke det siste. Utfordringen i ditt tilfelle er den lange varigheten, smerter ved dagligdags aktivitet og frustrasjon rundt funksjonsinnskrenkningen. Det kan være aktuelt med mer aggresiv avlastning som f.eks bruk av en nattskinne som holder ankelen i ro, skinne/gåstøvel eller krykker. Kanskje kan det gi symptomlindring, men hvor lenge må du avlaste? 1 mnd - 6 mnd? Dokumentasjonen er dårlig også for denne behandlingsmetoden og jeg syns da det er tøft å komme med en klar anbefaling som innskrenker bevegelsesmulighetene såpass mye og din glede av å være ute i skog og fjell. Jeg har ikke klart å finne gode holdepunkter for at belastning av foten gir dårligere prognose (dessuten er bevegelse viktig for kroppen generelt!) .

Intuitivt gir det dog mening at aktiviteter og belastning som gir betydelig smerteforverring, vil kunne gjøre problemet lengre varig. 


Mitt råd i forhold til aktivitet blir derfor som du har lest og som vi behandlere så ofte sier : bruk og belastning inntil smertegrense. Forstår godt at du syns det kan være abstrakt. Det blir din subjektive oppfatning av smertene. Litt/moderat vondt og ubehag er greit, men hvis du må halte/avlaste, bite tenna sammen o.l, er det for mye. En slags gyllen middelvei er optimalt. Om du ønsker å belaste med moderat ubehag, men ha muligheten til å komme deg ut i skog og mark, eller å avlaste helt for å kanskje bli raskere symptomfri, blir helt opp til deg. I mine øyne er hverken det ene eller det andre feil i dette tilfellet. 


Til slutt: hva med kirurgi? også dårlig dokumentert og sjelden det tilbys i Norge, men det kan være aktuelt for noen pasienter med svært langvarige og uttalte plager. Fastlege din kan evt. henvise deg til en ortoped for en vurdering. 


Lykke til !