Overtrening

Spørsmål

Hei! Jeg løper en del og synest det er veldig kjekt. Var med på en konkurranse for noen uker siden, og merker at det har gått litt tregt på trening etterpå. Jeg er litt stiv i legger og lår og tenker at jeg har kjørt litt for hardt på etter konkurransen. Jeg er obs på dette nå og har kuttet ut mange økter, tatt lit ekstra fri og kjørt kortere økter.. Men jeg blir litt skremt når jeg leser om symptom ved feiltrening.. og da blant annet høyt blodtrykk.. Jeg trener jo for å bevare en god helse, og for å unngå livsstilssykdommer og høyt blodtrykk.. stemmer dette, eller kan jeg ta det med ro? Jeg var hos legen for en måned siden og tok noen prøver og målte blant annet blodtrykk.. Da var det helt fint.. Takk for svar! Tilde

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei og takk for spørsmål!

La meg først understreke: fysisk aktivitet og trening er i all hovedsak bra for fysisk og psykisk helse, ikke minst som forebygging av livsstilssykdommer. 

Så er det slik at man kan gjøre noe, som i utgangspunktet er bra og sunt, i så ekstreme former at det i steden gir negative konsekvenser. 

Toppidrettsutøvere har ikke helsegevinst og lengst mulig levetid som primærmål, men resultater i sin idrett. Enkelte kan derfor drive kroppen sin så hardt, at get gir negativ innvirkning på helsen. Et eksempel er hjerteflimmer og fortykket hjertemuskel som forekommer hos utholdenhetsutøver. Et annet eksempel er ødelagte knær hos håndballspillere. 

Som hobbyutøver/mosjonist som ønsker god helse er den gylne middelvei et godt utgangspunkt.  Det er viktig å ikke være sedat, men man trenger heller ikke like mange treningstimer i banken som en profesjonell. Hvor mye og hard trening som defineres innenfor den gylne middelvei, er vanskelig å gi et entydig svar på. Det er individuelt, dessuten har man forskjellig ekstrabelastning i forhold til arbeid, familie, søvn, pendling osv som også må tas hensyn til. 

Det at treningen stort sett gir trivsel og at kroppen responderer er viktig, men det kan naturligvis svinge i perioder. Å føle seg tung etter en konkurranse er ikke unormalt, men et signal om at du kanskje bør roe ned inntil kroppen igjen fungerer som den pleier. Jeg syns du har håndtert dette veldig fornuftig med å ta litt mere fri, men holde det litt i gang med kortere og lettere økter. 

Det er forståelig at man kan bli skremt av helseoppslag på internett og i media. Overtrening/overbelastning er nok mest aktuelt for supermosjonister som konkurrerer jevnlig, har antall treningstimer på nivå med profesjonelle og sjonglerer jobb, familie og trening uten tid til hvile. 

Så lenge kroppen over tid fungerer bra, kan du kose deg med trening vel vitende om at dette gjør det godt !

Jeg har forøvrig skrevet en artikkel om emne på Lommelegen som du evt. kan lese:

https://www.lommelegen.no/muskel-ledd-og-skjelett/trening/artikkel/overtrening-og-overbelastningssyndrom/69919308



Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn