Patellofemoralt smertesyndrom

Patellofemoralt smertesyndrom er en samlebetegnelse for flere lidelser som fører til smerter foran i kneet.

Patella betyr kneskålen, og femur betyr lårbeinet. Patellofemoralt smertesyndrom omfatter sykdom eller skade i forbindelsen mellom kneskålen og lårbeinet.

Knesmerter - hva kan være årsaken?

Årsaker

LES OGSÅ: Meniskskader i kneet

KNELEDDETS ANATOMI: Norsk tekst v. Lommelegen.
KNELEDDETS ANATOMI: Norsk tekst v. Lommelegen. Vis mer

Tegn og symptomer

Smerter foran i kneet, spesielt ved løping og ved gange i nedoverbakke eller ned trapper. Når du skal rette ut kneet etter at du har sittet lenge, kan det gjøre vondt og du kan få følelsen av at kneskålen har haket seg fast. Det er vanlig å ha plager i begge knær, men den ene siden er ofte mest plagsom.

LES OGSÅ: Dette er Jumpers knee

Behandling

Per i dag finnes det ikke et sett med behandlingsmetoder som er godt dokumentert i vitenskapelige studier og som virker for alle. Noen gode råd og anbefalinger, som erfaringsmessig er til nytte for mange, kan likevel gis:

Forsøk å finne ut hva du får mer vondt av, og hvordan du eventuelt kan trene uten å få vondt.

LURER DU PÅ NOE?

Spør en av våre leger.
Gard Kristian Anderssen

Gard Kristian Anderssen

ORTOPEDI

Send inn spørsmål
  • Vanligvis er det slik at skigåing (unntatt ploging), rulleskitrening, crawling, ryggsvømming og sykling med høyt sete går bra. Derimot gir løping på hardt underlag, løping i nedoverbakke, slalåm, telemarkskjøring, snowboard, brystsvømming, spensthopp, huksitting og sykling med lavt sete, smerter.
  • For å redusere belastningen på kneskålen, bør du styrke musklene foran på låret og rundt hoften. Du kan for eksempel "sitte" opp etter veggen. Øvelsen gjentas etter en pause. For å klare å styrke lårmuskelen, må du trene daglig.
  • En del vil ha nytte av å trene kjernemuskulatur I mage, rygg, bekken
  • Tøyeøvelser for hofte, forside/bakside lår og det iliotibiale båndet kan forsøkes.
  • Noen synes det hjelper å bruke knevarmere. Det bør være hull til kneskålen, slik at den ikke utsettes for ekstra trykk. Knevarmere kan kjøpes i bandasjeforretninger og sportsbutikker.
  • Andre har god nytte av å teipe kneet. Teipen stabiliserer kneskålen.
  • Dersom du har langvarige og/eller plagsomme smerter foran i kneet, bør du oppsøke lege for videre undersøkelser. Røntgenbilde med spesialbilder av kneskålen kan bli aktuelt. Det er viktig å utelukke andre skader eller sykdommer, slik som leddmus , brudd, meniskskade eller leddbåndskade.

LES OGSÅ: Leddmus i kneet

Denne saken ble opprinnelig skrevet av Cecilie Arentz-Hansen og Kåre Moen leger Onsdag 27. april 2005. Oppdatert av lege Christian Almdahl, 31.05.2018