Vektøkning og medikamenter

Spørsmål

BRUKER 200 mg Lamictal og 20 mg Cipralex pr dag, begge mot depresjon og angst. Har lagt på meg over 10 kg det året jeg har brukt disse. Har brukt andre antidepresive medisiner tidligere. Alene uten epilepsimedisin ved siden av. Første gang Tolvon, da la jeg på meg 40 kg! på 4 måneder!
De andre typene har ikke gitt så ille vekt økning.
Har alltid hatt enorm forbrenning. Er 1,80 cm høy og har veid ca 55-65 kg i alle år. Er 37 år. Har aldri i mitt liv slanket meg. Eller trent. Kan medisinene jeg ta ha forandret min forbrenning.Eller gi mye vann i kroppen? Synes ikke jeg spiser noe mer eller annerledes enn før. Jeg har alltid spist det jeg har hatt lyst på. Andre alternativer til medisin uten vektøkning jeg kan foreslå for min fastlege/psykolog? Og hva kan jeg gjøre for å øke min forbrenning?

Kvinne, 37 år

Svar

Hei !

Først litt om din vekt, og hva du bør ha som målsetning:
Jeg legger merke til at du har vært ganske så tynn tidligere, tildels for tynn ser det ut som. Med en høyde på 1,80 og vekt på 55 kg hadde du en BMI / kroppsmasseindeks på kun 17, som er usunt lite. Det øker bl.a. sjansen for benskjørhet, hormonforstyrrelser m.v.
BMI er et forholdstall mellom høyde og vekt (kg delt på høyde x høyde) og det skal ideellt sett av helsemessige grunner ligge mellom 20 og 25. Med en BMI fra 25 til 30 er man noe overvektig, men ikke helseskadelig overvektig. BMI over 30 er forbundet med økt fare for en rekke sykdommer som f.eks. diabetes, høyt blodtrykk m.v.

Når du veide 65 kg hadde du en BMI på 20,1, dvs du må under ingen omstendighet veie mindre enn 65 kg. Over 80 kg vil du komme over 25 i BMI.
Hvis du går over 97 kg, stiger din BMI til over 30, og da er det helsemessige grunner til å skulle gå ned i vekt.

Det er dessverre et velkjent faktum at mange medisiner som brukes mot psykiske plager kan gi vektøkning som bivirkning.
Jeg finner ikke at Lamictal kan gi dette, men når det gjelder Cipralex, så kan denne gi forstyrrelser i din sukkerforbrenning i kroppen ("glukose metabolismen"), og dette kan igjen gi hormonelle endringer spesielt hva gjelder insulinnivåene dine, og disse påvirker igjen i stor grad hvor mye man legger på seg. Høye insulinnivåer stimulerer fettlagring og hemmer fettforbrenning.
Jeg kan ikke her og nå bekrefte at det er dette som er "Årsaken" til at du har gått opp i vekt, men det kan det være, og det kan også være en medvirkende faktor sammen med andre årsaker, som spise- og treningsvaner.
Jeg synes at du skal få undersøkt din sukkerforbrenning i kroppen, da man altså vet at denne kan forstyrres av Cipralex. Dette gjør man ved å måle fastende blodsukker, få foretatt en såkalt "glukose belastningstest" hvor man måler blodsukkeret før og etter inntak av en tilmålt mengde druesukker. Ta dette opp med fastlegen din. Det er en enkel og grei, og veldig viktig test for deg å få foretatt. Denne testen kan vise om man har såkalt "nedsatt glukosetoleranse" eller evt begynnende diabetes. Sjansen for dette øker med økende kroppsvekt.

Har du nedsatt glukosetoleranse, så er det også overhengende sannsynlig at du har det som kalles insulinresistens. Dette har 80-90% av alle overvektige. Ved insulinresistens "virker" insulinet ditt dårligere i kroppen, og kroppen må derfor produsere mer og mer, inntil man får alt for høye verdier. Og da insulin er et fettlagrende hormon, så vil man følgelig med høye insulinnivåer få økt tendens til å legge på seg, selv om man spiser mer eller mindre fornuftig. Man har altså blitt "flinkere" til å legge på seg.
Du bør også få undersøkt om du har slik insulinresistens. Da måler man bl.a. blodprøver som heter "C-peptid" og "fastende insulin".
Dette C-peptid ligger hos slanke ikke-insulinresistente på 3-400, og ved verdier over 7-800 kan der foreligge insulinresistens. Dette på tross av at "normalområdet" er oppgitt å være opp til 1400, men det er et "statistisk normalområde" og IKKE det samme som ønskelige verdier.
Hvis du etter slike undersøkelser evt får fastslått om du har nedsatt glukosetoleranse eller insulinresistens, så er løsningen for det første å sørge for at insulinnivåene synker. Dette gjør man ved å spise mindre av mat som stimulerer insulinproduksjonen (raske karbohydrater som hvitt mel og sukker) samt trening.

Du sier videre at du alltid har spist det du har lyst på. Heldige du !!
Dette er vel bare en ca 5% av befolkningen som kan spise akkurat hva de vil uten å gå opp i vekt etterhvert ! Flertallet av oss er nok nødt til å følge med hele tiden, dersom vi ønsker å unngå vektøkning....
Kanskje det ikke er slik lenger for deg, at du kan "spise hva du vil" ?
Veldig mange opplever å kunne dette inntil en viss alder, og så er det ikke slik lenger. Og så får man innrette seg etter det.
Kanskje medisinene har medvirket til at det ikke er slik lenger, jfr påvirkningen av sukkerforbrenningen som vi snakket om over. Test ut i en periode, om du begynner å gå ned i vekt igjen dersom du kutter fullstendig alt som inneholder sukker (NB skjult sukker i en rekke matvarer, les innholdsfortegnelser !) og hvitt mel, som har tilnærmet samme virkning på blodsukkeret som sukker. Dette er jo uansett matvarer som vi ikke trenger og som kun har uheldige virkninger på vekt og helse.

Du spør om det finnes alternative medisiner. Til det vet jeg altfor lite om deg og dine psykiske problemer, til at jeg kan anbefale noe som helst konkret, det ville være veldig sleivete av meg og det ønsker jeg ikke, av hensyn til ditt beste. Men å ta dette opp med legen som kjenner deg, synes jeg du skal gjøre.

Du spør om hva du kan gjøre for å øke din forbrenning.
Her er Top-10 listen:
Spis ofte, aldri mer enn 3-4 timer mellom hvert måltid.
Alltid frokost. Bør være dagens største måltid !
Aldri hoppe over måltider.
Øke proteininntaket (kjøtt, fisk, egg, skalldyr m.v.)
Protein til alle måltider (ca 100 g kjøtt/fisk mv.)
Haugevis med grønnsaker.
Sterkt krydder øker forbrenningen, så hvis du liker det så er det bare "jo mer jo bedre". Chili især.
Bruk sunt fett hver dag, helst tilskudd av omega 3, 3-4000 mg daglig.
Mosjoner. Minst en halv time pr dag. Hva som helst som får pulsen opp, er med å øke forbrenningen din.
Øk muskelmassen: Dette er den mest effektive måten å øke forbrenningen på. Å øke muskelmassen er som å øke sylindervolumet i en motor, som da trenger mer drivstoff. Hvordan øker man muskelmassen: Styrketrening med vekter. Ideellt sett annenhver dag.
Å mosjonere (f.eks. en rask spasertur) før frokost er også ideellt, da det øker forbrenningen resten av dagen.

Jeg håper og tror dette kan være til hjelp for deg, for det er faktisk veldig gode råd :) ! Lykke til !