Rusmisbruk og Tagamet

Spørsmål

Hei,

jeg er en mann som har vært rusmisbruker i 20 år.Har vært totalavholden i 7år.Men jeg røyker og har en ganske stressende jobb (håndtverker).
Av lidelser har jeg hatt mavesår(heliocobakter prypolis?),bett.i bukspyttkjertel,allergi(dyr,støv,mat o.s.v).Det er emosjonelt vansklig og slutte med rusmidler,det vet jeg.
Jeg klarer ikke å fungere uten Tagamet.Har for vondt i magen.Bruker en morgen og kveld.Er det farlig?Hvordan påvirkes kroppen?Hva kan jeg gjøre for å bli bedre? På sykehuset sier dem at det er noe jeg må leve med resten av livet.
Har også vondt i vært eneste "triggerpunk" i kroppen.(stress?)
Takker for et svar.

Medisiner: tagamet

Mann, 42 år

Svar

Hei!

Tagamet er ikke et rusmiddel og du blir ikke avhengig av dette stoffet som ved andre rusmidler.

Tagamet er en medisin som reduserer syreproduksjonen i magen. Hvis du har problemer med slik syreproduksjon kan Tagamet være en god medisin. Hvis du har et sikkert magesår skal du imidlertid behandles med antibiotika for å fjerne bakterien Helicobacter Pylori, og etter dette skal smertene ideelt gi seg.

Du kan bruke Tagamet i lang tid uten at det har kjente bivirkninger.