Reaksjoner etter å ha sluttet med Seroquel

Spørsmål

Hei Jeg har brukt 25-50mg Seroquel/quetiapine for å sove i litt over 18måneder ca. Jeg brukte dette medikamentet siden jeg sliter med panikk-angst forstyrrelser, noe som gjort det vanskeligere for meg å sove. Jeg bestemte meg for å slutte med dette medikamentet fordi jeg la på meg ufattelig mye. Jeg har vært uten Seroquel i 3-4 døgn nå. Allerede etter de første 24timene uten Seroquel begynte jeg å oppleve kvalme, spesielt etter jeg har spist. Jeg er også mere urolig/engstelig enn jeg vanligvis er. Jeg har også urolig mage, sover lite og er små trist/deprimert Jeg vet at dette er vanlige symptomer når man slutter med Seroquel. Hvor lang tid kommer det til å ta før disse symptomene går over? Og er det noe jeg kan gjøre for å gjøre der letter for meg selv?

Mann 21
Svar

Hei.


Det er ikke umulig det er en form for abstinenssymptomer du kjenner, eller en økt angst som følge av at du sluttet plutselig med medisin, istedet for å trappe gradvis ned. Ikke det at det er helt nødvendig, men det er en mindre ubehagelig måte å gjøre det på. Og ufarlig er det jo ihvertfall uansett. Etter henimot tre døgn er all medisin ute av kroppen, dvs nå for din del. Fra nå av vil det avta gradvis, men det er ikke mulig å angi eksakt, da det er individuelt, og også avhengig av hvor mye angst som ligger bak det hele, og som nå dukker opp igjen ved fravær av medisiner som kan ha holdt det i sjakk. Men du er nok over det verste nå, og i løpet av dager bør det hele være mye bedre. Du spør hva du kan gjøre for at det skal bli lettere.

Da ville jeg tenkt på aktiviteter som tar vekk oppmerksomheten din fra dette, dvs prøve å gjøre ting som du synes er hyggelig og engasjerende. Hard fysisk aktivitet er også svært angstdempende, både mens du holder på, og i lang tid etterpå, så unn deg det. Det er kanskje det aller beste rådet jeg kan gi deg. Forblir søvnproblemer vanskelig for deg, så kan du vurdere å oppsøke lege for å få annen medisin til å få hjelp til å sove, f.eks. Melatonin eller Vallergan, som ikke er vanedannende eller avhengighetsskapende. Jeg ønsker deg lykke til.