Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Opiatabstinens

Spørsmål

Hei,jeg fikk livmorhalskreft i 2018 og igjen i 2019. Min fastlege satt meg opp på 180 mg Oxynorm og 160 mg Oxycontin. Jeg stod på disse dosene i ca 2 år, og i sommer la jeg meg inn til avrusing. Jeg brukte 2 måneder på å gå av oxynorm , og 5 uker på oxycontin... Det var brutalt. 29 oktober gikk jeg i 0. Mitt spørsmål er at jeg fortsatt kjenner på abstinenser. Magesmerter, lite matlyst,angst,depresjon, søvnløshet og mye mer...Min lege sier at abstinensene avtar etter ca 12 dager noe jeg er uenig i. Jeg gikk jo på skyhøye doser i 2 år, så at « alt er borte på 12 dager « er jeg uenig i. Mitt spørsmål er : Hvor lenge kan disse abstinensene henge i? Jeg plages veldig og vil for ordens skyld nevne at jeg ikke kjenner på noe russug! Jeg ble så syk når jeg gikk av de ( 340 mg til sammen på ca 4 måneder) at jeg hater disse medisinene...!! Kan det være at jeg har rus sug uten at jeg vet det selv? Kan det være ettervirkninger av kreften og som gjør at jeg har det sånn? Jeg fikk cellegift i store doser i 2018 og strålebehandling i 2019- utenpå og innvendig. Ble erklært frisk 6.3 2019.

Kvinne 37
Svar

Hei.


Det store spørsmålet her er om det du plages av nå, (magesmerter, lite matlyst, angst, depresjon og søvnløshet) faktisk er abstinenser, eller om det er din angstlidelse som er årsaken. Du forteller jo under tilleggsopplysninger at du lider av angst og bruker medisiner for dette. Og en kan også tenke seg at abstinensene du har vært gjennom, har trigget og forverret din angst, slik at der er indirekte sammenhenger. 

Angst kan jo gi alle de plagene du her beskriver. 

Jeg sier ikke med dette at det er slik, men det er vel verd å tenke gjennom.

Jeg er skråsikker på at du ihvertfall ikke begynner igjen med Oxynorm og Oxycontin, og da vil det være slik at jo lenger du nå er uten disse, jo mer vil det avta, -om det er abstinenser. Og avtar det ikke, så er det mer grunn til å tenke at det er din angst som er årsaken.


Her er en nyttig og god artikkel om opiatabstinens. (Oxycontin og Oxynorm er opiater)


https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/avrusning-fra-rusmidler-og-vanedannende-legemidler/avrusning-fra-opioider/symptomer-ved-opioidabstinens


Her kan vi blant annet lese følgende:

"Ubehandlet abstinens som følge av inntak av metadon eller andre langtidsvirkende opioider når typisk høyden etter fire til seks døgn og vil ikke ha avtatt betydelig før etter 10–12 døgn. "


Legg her merke til at det står ikke at det hele er over etter 10-12 døgn, men at en ikke kan forvente at det avtar betydelig før 10-12 døgn. Det kan vedvare etter dette også, men med avtagende intensitet. 


Typiske symptomer ved opiatabstinens er svetting, økt tåreflod, gjesping, vekslende varme- og kuldefølelse, nedsatt matlyst og magekramper, kribling i bena, kvalme og oppkast, diaré, skjelvinger, søvnløshet og rastløshet, muskel- og leddsmerter, rask hjerterytme (takykardi), forhøyet blodtrykk (hypertensjon), gåsehud, utvidete (dilaterte) pupiller og økte tarmlyder.

Så noe av det du opplever, kan være abstinenser, men som sagt så kan angst gi svært tilsvarende symptomer som det du har.


Du spør om du har rus-sug, uten å vite det selv. Det har du ikke, og du sier jo også at du ikke kjenner det. Det er et ønske om rus, og det er noe annet enn de fysiske abstinenssymptomene når en slutter med opiater.


Jeg synes derfor at du skal se dette an noe videre, for å se om det avtar, og ha kontakt med fastlegen din i denne tiden, for å få råd og støtte på veien, samt at dere kan diskutere videre om dette er abstinenser eller angst.



Håper at rådet kan være til nytte, og ønsker deg all mulig lykke til.