Mareritt og urolig søvn. Bivirkning av medisiner?

Spørsmål

Jeg er en kvinne på 68 år. Pga. depresjon starta jeg med Cipralex 20mg i august 2019, og i tillegg Remeron 15mg fra oktober samme år. Remeron tar jeg som smeltetablett om kvelden. Har i en tid hatt fæle drømmer om natta, er dyvåt av svette og føler meg veldig tung til sinns om morgenen. Sliter med å komme meg opp. Kan dette ha noe med Remeron å gjøre, og kan løsningen være å trappe ned?

Kvinne 68
Svar

Hei.


Både Remeron og Cipralex kan gi søvnforstyrrelser og mareritt, og det er nok i utgangspunktet betydelig grunn til å mistenke at en eller begge av disse kan være årsaken til disse plagene dine. 

Jeg mistenker nok Remeron som årsak noe mer, siden det er denne du tar om kvelden, og siden den er kjent for å kunne gi mareritt.

Løsningen vil i såfall være å trappe ned eller å slutte med den av medisinene som er årsaken. 

Den eneste måten du kan finne ut hvilken medisin som er årsaken, er å forsøke å redusere dosen eller slutte med en av gangen, ikke begge. For hvis du trapper ned eller slutter med begge, og blir kvitt disse nattlige plagene, så vet du ikke hvilken av de som var årsaken.

Den beste måten å gjøre dette på, og som jeg utvilsomt anbefaler, er at du gjør det i samarbeid med fastlegen. Da kan du få en nedtrappingsplan, samt hjelp til å trekke de rette konklusjonene. Dere kan da også diskutere om du eventuelt trenger andre medisiner istedet.

Lykke til.

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 289,-