Litium: Serumnivåer, bivirkninger

Spørsmål

Etter en depresjon i februar-18 fikk jeg utdelt en del medisiner. Psykiateren gav minimalt med info om disse medikamentene fordi h*n ikke ville at jeg skulle kjenne etter bivirkninger. Greitt nok tenkte jeg, for det kunne jeg jo finne på å gjøre. Jeg økte dosene under tett oppfølging de to første ukene, så skulle legen ta over oppfølginga. Jeg har brukt Dr.Google litt og funnet ut at når en tar Litium bør en ta blodprøver jevnt den første tida for å kontrollere litiumnivået. Etter 3 mnd spurte jeg fastlegen om jeg ikke burde ta en blodprøve, hun ordnet det. Jeg tok siste dosa 12 timer før blodprøva og resultatet på denne blodprøva blei heilt tullete sa legen. Kan det ha med at jeg tar 2x42mg om morgenen - og ikke jevnt fordelt utover dagen? Jeg utsatte da morgendosa til ei kveldsdose for at det skulle være 12 timer mellom. Etter at resultatet kom, virket det ikke ut som om at det var så viktig å ta denne prøva likevel. Jeg vet ikke hvorfor. Legen sa at siden det var en overlege som fulgte meg opp de to første ukene, visste h*n hva h*n gjorde (jeg informerte henne om bivirkninger jeg har - men det var ikke så viktig - med mindre det var kardiale bivirkninger). I behandlingsplanen stod det at jeg skulle følge denne medisineringa i seks mnd før jeg trappet ned noen av medisinene. Tror du litiumet jeg tar er så lite at det ikke utgjør noe særlig? Har det skjedd en glipp? Jeg har stått på disse medisinene i snart 4 mnd for min del kan jeg bare bli syk liksom. Jeg er bare litt lei av bivirkninger, men de er kanskje bedre enn å være deppa). Jeg fungerer i jobb og jobber 70%, men det er også det eneste jeg klarer. Bivirkningene jeg mener jeg har er tremor, nedsatt syn, øresus, munntørrhet, tørste, mye vannlating, generelt tung i kroppen, distre/ukonsentrert, (er kanskje det til "vanlig" også..), bittelitt ustø balanse, svetter ekstremt mye.... Medisiner:Wellbutrin 450mg, Litium 84 mg, Fluoextin 60mg, quetiapin 50mg for søvn Relevante sykdommer: Depresjon, utbrenthet, bulimi

Kvinne 31
Svar

Hei. Det stemmer at en skal ta hyppige og jevnlige målinger på serumnivået av litium den første tiden og under opptrapping, det er standard prosedyre.

Medisinen skal taes morgen og kveld, og blodprøve skal taes nøyaktig 12 timer etter siste kveldsdose.

Serumkonsentrasjonen skal vanligvis ligge i området 0,5-0,8-1,2 mmol/liter. Har man under nedre grense, så kan en ikke forvente virkning av medisinen. Når du her spør om litiumet du tar "er så lite at det ikke utgjør noe særlig", dvs ikke har effekt, så kan ikke jeg svare deg på dette uten å vite hva du har for serumnivåer nå. Men det vet legen din, og jeg synes du selv også skal få disse verdiene for å holde deg orientert om dette selv. Så ta kontakt med legen din for dette. Har man for lave verdier, må man vanligvis trappe opp, og er det for høye verdier, må man trappe ned dosen.


Det kan muligens se ut som det har skjedd en glipp hva gjelder blodprøver under oppstarten her, slik du spør om, men det har ingen betydning her og nå, og det har ikke noen nytteverdi å se på hva som har skjedd her, for alt som teller nå, er fremover, og å tilse at du har korrekt dosering nå med blodprøver 12 timer etter siste kveldsdose.


Så til dine sannsynlige bivirkninger. Det er dessverre slik at alle medisiner kan ha bivirkninger. Det en pleier å tenke om det, er blant annet følgende: Blir bivirkningene verre enn sykdommen man behandler, så blir "regnestykket" feil, og en bør da kanskje ikke bruke disse medisinene, eller så må en kanskje redusere doser, for hvor mye bivirkninger man har, er svært ofte avhengig av medisindosen. Høyere doser = mer bivirkninger, mindre doser= mindre bivirkninger. Og hvis en har bivirkninger til tross for korrekt dosering osv, så må en også gjøre opp med seg selv om bivirkningene er slik at en kan leve med de, som en "frivillig betaling" for å holde seg frisk, -for ditt vedkommende å unngå depresjon.


Det du beskriver her med tremor, nedsatt syn, øresus, munntørrhet, tørste, mye vannlating osv er absolutt mulige bivirkninger av medisinene dine, især Litium, så derfor er det nå viktig at du får sjekket at du faktisk har korrekte serumnivåer av litium nå. Og hvis du ligger innenfor det ønskede området, og allikevel har mye bivirkninger, så skal du diskutere med legen din om det er verd å forsøke litt lavere doser, forutsatt at du ikke går under nedre grense i serumnivåer, for å se om det reduserer bivirkningene.


Jeg håper dette var grei og nyttig informasjon for det, som du kan bruke videre for å få det greiest mulig.

Ha det bra.