Levodopa og carbidopa

Spørsmål

Hei Jeg bruker daglig medisin mot Parkinsons sykdom Duopdopa som inneholder 1ml =20 mg levodopa og 20 mg carbidopa. Carbidopaen er tilsatt et stoff som heter Hydrazin som er et biprodukt av produksjon av Ammoniakk. Bruker medisinen inntil 16 timer i døgnet vi en sonde som går direkte i tynntarmen. Leser at dette stoffet selv i små mengder er meget kreft fremkallende. Har allerede begynt etter få uker å hovne i ledd, smerter og unormalt mye natt svette. Vet at dette stoffet brukes i flybensin F- 16 og som rakettdrivstoff. Hvor stor er kreftfaren ved daglig eksponering, samt at jeg fra før er veldig utsatt for reaksjoner på løsemiddler.

Mann 44

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei,


Hydrazin nivået i carbidopa er veldig lavt, og det er ikke demonstrert at det gir de symptomene du beskriver selv om du har rett i at det er et stoff som kan være kreftfremkallende.  Symptomene du beskriver kan skyldes andre ting som uansett bør vurderes av en lege, og jeg synes du skal si fra til legen din øyeblikkelig og bli sett så fort som mulig for en vurdering av de hovne leddene og nattsvetten du beskriver. 


Lykke til.


Mvh, 

Nina C Bryhn, MD



Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn