kvalme som bivirkning av antidepressiva

Spørsmål

Hei. For ca.4 år siden beg. jeg med Sertralin Hexal (litt usikker på navnet) mot depresjon.God virkning bortsett fra mye kvalme de 4 første ukene. Trappet ned og sluttet for nesten 2 år siden og det gikk greit. Nå trenger jeg å starte opp igjen,men ønsker å prøve en annen type da denne kvalmen var forferdelig! Ser noen forteller om vektøking som bivirkning...Noe jeg ville ønsket meg da jeg har elendig matlyst og veier minst 10 kg for lite og kvalmen vil gjøre det verre! Jeg sliter også med mye munntørrhet. Kan du anbefale noen annen type da jeg ikke synes min lege kunne si noe om dette. Eller,er det slik at man reagerer forskjellig? Hva med Cipralex? Jeg har ikke "tung" depresjon men holder meg borte fra det meste nå,liker ikke å omgås andre,elendig matlyst og tiltaksløs! Ønsker å leve mere "normalt"!

Kvinne 64

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

  

Hei,


du skriver at du begynte med Sertralin for 4 år siden på grunn av depresjon. Du angir at du opplevde god effekt av preparatet, men at du slet med mye kvalme de første fire ukene av behandlingen. Du forteller at du sluttet med medikamentet for nesten 2 år siden, men at det er blitt konkludert med (antageligvis fra fastlegen regner jeg med) at du har behov for å starte opp igjen med antidepressiv medikasjon. 

Du angir at du er redd kvalmen særlig siden du har elendig matlyst og beskriver deg selv som undervektig og spør om råd hvilket medikament du bør bruke der du selv spør om Cipralex®.


Cipralex® og Sertralin er fra samme gruppe antidepressiva, de er begge såkalte serotonin-reopptakshemmere. Når det gjelder kvalme – som du er mest redd for – er dette vanligvis en bivirkning på gruppenivået. Det betyr at også Cipralex® har kvalme som bivirkning. 


Elendig matlyst slik du opplever kan også være en av symptomene til depresjon slik at det er mulig at matlysten din vil bedre seg på sikt etter at du har startet behandlingen.


I forbindelse med antidepressiv behandling oppstår kvalmen vanligvis i de første 2 ukene av behandlingen for å så gå over av seg selv. Det er individuelle forskjeller mellom pasienter, ikke alle blir kvalm. 

Det man kan prøve for å unngå kvalme er å begynne medisineringen med en veldig liten dose for å så øke dosen langsom opp til ønsket dose, for eksempel ved å øke dosen annenhver uke. 

Husk dog at all medikamentell behandling bør tas i samråd med fastlegen slik at jeg råder deg til å drøfte dette med fastlegen din. 

Fastlegen har ellers også mulighet til å ringe til nærmeste DPS for å drøfte medikasjon.


Jeg håper at jeg har klart å hjelpe deg på veien videre og ønsker deg god bedring!

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-