Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Kløe som bivirkning av medikament

Spørsmål

Hei ! Jeg er en mann 74 år som har hatt kløe i 7-8 måneder mer eller mindre over hele kroppen. Jeg har vært hos legen min,og der ble det tatt blodprøver,og svarene på de var positive. Har hatt hjerteflimmer i ca 10 år,og går på medisinene Multaq, Metropolol og Eliquis ,og lurer på om bivirkning av Multaq kan være årsaken. De siste 8 ukene har vært slitsomme med masse kløe, spesielt om natten. Synes hjelpen fra legen her hjemme er for dårlig, da det blir sagt at jeg må bare vente og se. Mvh en litt oppgitt pasient.

Mann 74
Svar

Hei.


Kløe er en vanlig bivirkning av Multaq, og derfor kan det helt klart være mulig at det er årsaken til kløen i ditt tilfelle. I fravær av andre årsaker, kan vi egentlig strekke det såpass langt som å si at dette "er" årsaken, inntil det motsatte er bevist. Nå har du altså klødd i svært lang tid, 7-8 måneder, og det er jo ille, og forringer livskvaliteten din betydelig, naturligvis. Da kan ikke legen din si at du må bare vente og se, for det har du jo gjort allerede. 

Du må derfor ta opp med legen din på en noe tydeligere måte enn du kanskje har gjort til nå, at du vet at Multaq kan være årsaken, og at du ikke kan fortsette å bruke et medikament som kanskje er det som gir det så mye plager. Den eneste måten å finne ut om Multaq er årsaken til kløen, er naturligvis å la være å bruke det i en periode, for å se om kløen da forsvinner. Gjør den det, så har du påvist årsaken.

Du bruker imidlertid denne medisinen av en viktig årsak, mest sannsynlig for å hindre at du får atrieflimmer, hvilket er svært viktig det også, naturligvis. Derfor må legen din konferere med en hjertespesialist om hvilken alternativ medisin du bør få i stedet for Multaq, når du slutter på den, for du ønsker jo absolutt ikke å få hjerteflimmeret tilbake.

Husk også at legen din er kun din rådgiver, han/hun "bestemmer" ikke noe som helst om hva slags medisiner du skal eller ikke skal ta. Det er det utelukkende du som bestemmer.

Håper svaret er til nytte, og jeg ønsker deg lykke til.

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-