Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Kan jeg redusere dosen med antidepressiva?

Spørsmål

Jeg har gått på Zoloft 25 mg en måned og skal nå trappe opp til 50 mg. Zoloft hjalp meg veldig, altså den 25 mg dosen. Jeg har aldri tatt noe slikt før nå. Har angst og depresjon, dette har blitt bedre etter Zoloft 25 mg dosen. Har tatt Zoloft 50 mg i to dager og er helt ute. Trøtt, fjern, svimmel allerede, føler meg utilpass. Kan jeg bare trappe ned til 25 mg igjen og fortsette med det istedet? F. eks fra i morgen? Eller er ikke det bra? Jeg har som sagt bare tatt 50 mg i 2 dager - jeg har ikke behov for 50 mg, tror jeg. Hva tror du? Jeg vil ikke ha det sånn i hodet som nå, det var egentlig greit nok med 25 mg. Håper på kjapt svar :-) Takk for hjelp!

Kvinne 50
Svar

Hei.


Formelt sett så skal vi ikke drive individuell pasientbehandling her på Lommelegen.no, og det inkluderer medisinering / doseringer. Det skal skje fra behandlende lege, for å sikre forsvarligheten, og til pasientens beste.

Her på Lommelegen.no driver vi kun generell rådgivning og informasjon.


Men når det er sagt, vil jeg naturligvis kommentere det du her har skrevet og spurt om, og gi deg noen råd.

Når 25 mg har hjulpet deg såpass som du beskriver, kan det synes som at det ikke er noen grunn til videre doseøkning, ihverftall ut fra det du skriver her. Om legen din har informasjon som tilsier noe annet, vet ikke jeg.  Det kan for den saks skyld være at legen har mer rutinemessig foreslått økning til 50 mg etter en måned, stemmer det? Eller har legen begrunnet økningen, og i så fall med hva? Vanligvis så vil manglende effekt være en grunn til doseøkning, men det er det jo ikke her.

Når det gjelder det at du blir utslått og utilpass av den økte dosen, så kan det være at det er forbigående og at det går over gradvis i løpet av noen dager. Det er ikke helt sjeldent man ser det som følge av en doseøkning. Farlig er det uansett ikke, men det høres jo åpenbart ubehagelig ut. Og hvis du allikevel ikke trenger doseøkningen, så høres det jo alt i alt riktigere ut å gå rett tilbake på 25 mg daglig, som du både tålte og hadde nytte av.

Men som sagt er ikke vi en posisjon hvor vi forsvarlig kan drive med individuell dosering, så mitt råd til deg blir derfor at du tar kontakt med fastlegen nå for å beskrive det du har fortalt om her, og si at du akter å gå tilbake til 25 mg, både fordi det virket så bra, og fordi du får bivirkninger av 50 mg.  Jeg går da ut fra at legen din er enig i det.

Slike ting kan vanligvis ordnes med en telefon (de fleste leger har telefontid og muligheter for å bli ringt da) og etterhvert har de fleste også åpnet for elektronisk konsultasjon, dvs at du skriver til legen din om det du har skrevet her. Du kan gjerne vise til at du har diskutert dette med meg, men at jeg anmodet deg om å få fastlegens godkjenning på dette. Hvis legekontoret ditt har hjemmeside, vil du finne muligheten for elektronisk konsultasjon der, så prøv det, om ikke du løser det enkelt med en telefon.


Forøvrig er det også verd å bemerke at det er du og ingen annen som bestemmer hva du vil ta av medisiner, naturligvis. Leger er kun rådgivere, og du velger om du vil følge legens råd eller ikke. En lege kan med andre ord ikke "tvinge" deg på noen måte til å ta en dose du ikke ønsker eller blir dårlig av.


Håper at det var greie råd og forklaringer. Ha det bra.


Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-