Kan jeg kombinere blodtrykksmedisinen min med kosttilskuddet kreatin?

Spørsmål

Hei, jeg går på hjertemedisin pga. Litt høyt blodtrykk tar 8mg om dagen. Jeg er en Mann på 21 år som er fysisk aktiv, trener mye styrketrening. Jeg lurer på om det er noe jeg ikke kan ta/spise når jeg går på dennne medisinen, men jeg lurer spesielt på om jeg kan ta kosttilskuddet kreatin? Har lest mye rundt på nettet og finner ikke noe ordentlig svar på det. Håper du kan hjelpe meg.

Mann 21
Svar

Hei.

Her har du dessverre ikke fortalt hvilken blodtrykksmedisin du bruker, og det er jo avgjørende for å si noe om hva som kan brukes sammen med hva. Jeg kan gjette på at det er Atacand / Candesartan, for den finnes i 8 mg. Når jeg nå svarer, så er det følgelig ut fra min gjetning om at det er Atacand du bruker, og da med ethvert forbehold om dette.


Det at preparater / medisiner kan påvirke hverandres virkning i kroppen, evt gi bivirkninger om man bruker dem sammen osv, kalles interaksjoner. 

Når det gjelder godkjente medisinske preparater, så har vi svært god oversikt over interaksjoner, og kan slå opp i gode oppslagsverk og gi sikre svar. Det er en del av "kvalitetssikringen" ved å bruke godkjente medisinske preparater, det at vi har oversikten over dette.


Men når det gjelder handelsvarer ("ikke-medisiner") som f.eks. kreatin, så er dette ikke studert like inngående som farmasøytiske preparater / medisiner, blant annet med tanke på mulige interaksjoner. Derfor er det vanskelige å gi sikre svar om dette, -sagt med enkle ord "fordi vi ikke vet nok om det".

Atacand / Candesartan har et potensiale for å kunne gi nyreskade, og det samme kan kreatin. Jeg ville derfor helt klart valgt om jeg var deg, å ikke bruke dette sammen, for å være på den sikre siden, og fordi vi ikke vet nok om det. Og ikke minst så er det jo også slik at kreatin ikke har noen svært godt dokumentert effekt, det er ikke noe du på noen måte trenger, heller ikke for å gjøre gode fremskritt med treningen din.


Håper det var et greit svar. Ha det bra.