Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Kan anabole bivirkninger gi pustevansker?

Spørsmål

Kan man få pustevansker ved bruk av anabole steroider?

Mann 70
Svar

Hei.

Anabole steroider kan gi en rekke bivirkninger, både fysiske og psykiske, og også alvorlige. Pustevansker er en av mange mulige bivirkninger.

Men man kan jo få pustevansker av en svært lang rekke andre årsaker også, og når jeg ser at du er en mann på 70 år, så skal pustevansker helt avgjort undersøkes og utredes av lege, for å finne årsak.

Det kan blant annet skyldes hjertesykdom og lungesykdom. Så hvis det er deg dette gjelder, så må du absolutt ikke ta for gitt at steroider er årsaken, -selv om det kan være det, men få det sjekket hos lege, da det kan skyldes annen sykdom som kan og må behandles.

Jeg håper at informasjonen er til nytte for deg.

Ha det bra.