Har angst for å ta medisin mot angst

Spørsmål

Hei! For rundt en måned siden startet jeg på Zoloft mot angst, 25 mg hver kveld. På grunn av en uheldig hendelse i familien, kan man si det slik at jeg ikke har noe godt forhold til medisiner, og hater egentlig å ta de. Men til slutt ble det slik at jeg trengte den ekstra hjelpen samtidig som samtaleterapi. Det ble tatt både blodprøver og EKG (sjekk av QT-intervall tror jeg) før oppstart av medisinen, for å sjekke at alt var normalt med tanke på bivirkninger den kan gi, og det var det. Likevel er jeg overbevist om at medisinen kan ta livet av meg, og jeg får nesten mer angst i det jeg skal ta den på kveldene. Nå er det en stund siden jeg var hos legen min, men også en stund til min neste time, så fant ut at jeg måtte skrive her. Trenger jeg i det hele tatt å bekymre meg for at 25 mg Zoloft skal være farlig for meg og innvirke negativt på hjertet mitt? Jeg blir forøvrig også kvalm av de og kan av og til føle at det presser oppi hodet mitt, men det er vel kanskje vanlige bivirkninger... Jeg snuser forresten også, men det er vel ikke farlig mens man går på slike medisiner? Hadde egentlig planer om å slutte, men ble rådet om å vente til jeg ble bedre slik at ikke angsten forverret seg i prosessen.

Kvinne 21

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.


Det er trygt for deg å ta denne medisinen. Din lege har også gjort en vurdering av dette før du startet med den. Særdeles mange mennesker bruker og har brukt den, så den er grundig utprøvd. I tillegg er du ung og sterk, og det finnes ingen grunn til å tenke på hjertebivirkninger for ditt vedkommende. 

I tillegg har du jo svært mye å vinne på å ta den, ved å få dempet dine psykiske plager så du får det bedre. Din angst for å ta tabletten kan meget gjerne nå være et av de mange ansikter din angst har, eller med andre ord at det er din angst som gjør deg reddere for å ta denne, enn mange andre kanskje vil være.

Det er ingen problem å kombinere snus og denne medisinen, jfr ditt spørsmål, og det er sikkert et godt råd å vente med avvenning fra nikotin til man har psyken mer under kontroll, da abstinens kan gi økt angst.

Du forteller om tidvis angst og press i hodet. Jeg kan ikke si at dette ikke er bivirkninger, for det kan det forsåvidt være, men det kan også være din angst som gir deg dette. Dersom det er bivirkinger, vet vi erfaringsmessig at for dette medikamentet sin del, så pleier det å avta med tiden.

Håper det var et greit svar som kan være til nytte for deg. Lykke til!

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Kommersiell tjeneste Pris fra 259,-

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår tannlege, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Kommersiell tjeneste Få svar innen 3 dager for 259,-

Haster det? Snakk med en lege via video .

Legetime via video
Vishal Judge
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-