Bruker medisiner mot ADHD, og det ser ut som jeg får høyt blodtrykk av de.

Spørsmål

Hei. Jeg er en kvinne på 35 år, har diagnosen ADHD (sterk grad) og bruker Attentin 5 mg, har før brukt ritalin, strattera og concerta ved andre anledninger, men disse hadde bivirkninger som depresjon etc. Attentin har mindre psykologiske bivirkninger og fungerer derfor best. Jeg har hatt ganske høyt blodtrykk, noe som kom frem på en legetime for en tid tilbake. Legen stoppet behandlingen med attentin på dagen, uten alternativer. Dette fungerte veldig dårlig for meg som er alenemor har brukt attentin daglig i 7 år. Jeg byttet derfor lege umiddelbart, tok en masse kosttilskudd for å dempe blodtrykket og fikk medisinene tilbake innen kort tid. Problemet er at jeg har fortsatt blodtrykksproblemer (ved egen måling), men jeg tør rett og slett ikke ta det opp med legen i frykt for at det blir fullstendig panikk igjen og de tar medisinene mine fra meg. Er det da ikke mulig å kunne bruke blodtrykksenkende medisiner, sammen med ADHD medisinen? Jeg trenger de jo i hverdagen, bla for tålmodighet, tilstedeværelse og RO. Jeg er ganske fortvilet. Jjeg trenger hjelp med blodtrykket, men trenger også ADHD medisin. Er det ikke mulig å kombinere disse to tingene? Hilsen "trenger hjelp

Kvinne

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.


Attentin kan øke blodtrykket, og det var åpenbart grunnen til at legen din seponerte dette medikamentet.  Nå måler du selv forhøyede blodtrykksverdier, noe som ikke nødvendigvis er bra. Det kan jo øke risikoen for en del sykdommer senere i livet. Jeg vet ikke hvor høyt du har, så jeg kan ikke si noe nærmere om dette. Men du spør om det ikke er mulig å bruke blodtrykkssenkende medisiner i sammen med din ADHD-medisin. Det er det. Attentin kan redusere virkningen av den typen blodtrykksmedisiner som heter betablokkere, men der finnes en lang rekke å velge mellom. Det vil imidlertid også være et spørsmål om det faktisk vil være rett at du skal bruke blodtrykksmedisiner, for å dempe bivirkninger av et annet medikament, -hvis da ditt høye blodtrykket ene og alene skyldes Attentin. Men rent farmakologisk så er det fullt mulig å kombinere en rekke blodtrykksmedisiner med Attentin.  Jeg synes derfor at du skal ta opp denne problemstillingen med legen din, for å få finne best mulig løsninger, som med sikkerhet finnes. Og spesielt viktig er det jo hvis du nå går med riktig høye blodtrykksverdier, for det er ikke heldig i lengden. Håper det var greit og forklarende svar, og ønsker deg lykke til.

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår tannlege, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 259,-

Haster det? Snakk med en lege via video .

Legetime via video
Birgitte Lund Saltvik
Ledig nå
Videokonsultasjon koster 350,-