Blodtrykksmedisin og bivirkninger

Spørsmål

Jeg lurer på alvorlige bivirkninger ved bruk av blodtrykksmedisin.Har hørt om en sykdom som kan oppstå i munnen(kjeven)

Kvinne, 36 år

Svar

Hei!

Som et grunnleggende prinsipp har ALLE medisiner potensielle bivirkninger. Det finnes ingen kjente medisiner i skolemedisinen som ikke har teoretisk mulige bivirkninger.

For hver medisin er det også slik at noen bivirkninger alltid kommer, noen er hyppige, noen sjeldne og noen er det bare rapportert om få tilfeller av. Når man i tillegg vet at forskjellige pasienter kan reagere helt ulikt på forskjellige medisiner er det vanskelig å forutse hva som vil skje når en person tar en medisin han/hun aldri har tatt før.

Derfor skal man alltid rapportere til legen sin om eventuelle symptomer eller plager som kommer i forbindelse med medisininntak.

Når det gjelder blodtrykksmedisiner så finnes det svært mange forskjellige typer og merker, og derfor også svært mange potensielle bivirkninger. Jeg kjenner imidlertid ikke igjen den bivirkningen du beskriver (men beskrivelsen er litt sparsom).

Spør legen din hvis det er konkrete medisiner eller bivirkninger du lurer på-