Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Bivirkninger av Remeron?

Spørsmål

Etter flere mnder med lite søvn, mye bråk rundt meg, ble helt utslitt/utmattet. 3 uker siden begynte på remeron-s. Fikk godfølelse etter at jeg tok de; også i noen timer etter at jeg våknet. Veldig treg mage. Noe svelgevansker, varmebølger i kroppen. 9.dag: Godfølelsen forsvant,sovnet ikke like fort lengre,våknet tidlig, fikk diare, ekstreme magepine ifra solar plex til navlen i nesten 1 uke,lå bare å vred meg. Minte om pancreas. Jeg er nykterist,men fikk pancreas av zoloft for 17 år siden. Bakrus som varte i flere timer, mer uro,nedstemthet, maur i kroppen, Ekkelt slør-annen verden følelse i hodet og øynene. Stiv i ansiktet, utmattet, skjelvinger, greier nesten ikke å stå. 11/12 dag: Rar syn, men ble bedre utpå dagen. Noe hodepine, noe bakrus aktig. 15/16 dag: Mye verre igjen-Annen verden og ekkelt syn, ingen energi ,skjelvete,nedstemt, uro, ekkel i kroppen,maur kropp. 17 dag: Kort lunte,deppa,ekkelt bakrus annen verden i kropp og syn, men ble plutselig mye besre etter 1.5 timer. Gikk tur,var blid, følte meg sterkere, kunne se på tv,roligere. 18.dag: Mye av de samme symptomene som nevnt ovenfor-selv om de skifter, sulten hele tiden, bedre om kvelden. Ikke rar syn og bakrus. 19. dag: Ganske bra form, varmebølger i kropp. Mer fjern i hod/øyne, ekkel følelse i hele kroppen. Utslitt, men bedre om kvelden. 20.dag: Kvalm,varm kalde bølger, ekkel følelse i kropp,fjern. Bedre om kvelden,men så sliten. 21 dag: Angst ,uro, lite energi,annen verden ekkel syn. Bedre kveld/natt. 22.dag: Rar/ekkel -annen verden syn og i hodet, forferdelig dag med alle symptomer nevnt ovenfor. 23: Enorm ro når jeg våknet,, ble mye verre da jeg sto opp, varme bølger, annen verden syn /hode, greier nesten ikke å stå, bare værre. metal kropp. Er dette bivirkninger av remeron? Hva gjør jeg? Hvorfor skifter det så mye? Når slutter disse bivirk/symptomene? Går de bort til slutt? Hjelp! Takk!

Kvinne 50
Svar

Hei.


Det er fullt mulig at alt dette du her beskriver, kan være bivirkninger av Remeron. Men det kan også skyldes andre ting, for eksempel kan noe av det være kroppslige reaksjoner på dine psykiske plager. Det er også vanlig. Og det kan være begge deler.

Det kan også ikke pr definisjon utelukkes at det kan ha helt andre årsaker, f.eks. fysisk sykdom, og det ville være feil å fastslå her over nett at Remeron faktisk er årsaken, uten å ha blitt legeundersøkt. Men muligheten er stor, spesielt fordi alt dette oppstod etter at du begynte med Remeron.

Det finnes ingen annen måte å finne ut på om det skyldes bivirkninger, enn å trappe ned dosen eller slutte helt med den, og se om plagene da forsvinner. Det bør du gjøre i samråd med legen din, så det blir lettere å trekke korrekte konklusjoner.

Du høres såpass mye plaget ut av dette, at jeg ikke synes du kan la være å ta tak i dette for å finne årsaken nå, og om det skyldes bivirkninger av Remeron, høres det jo ikke ut som du kan fortsette med den lenger, så plaget du er av dette. Altså såfremt det ikke har annen årsak, jfr over. 

Ofte har antidepressiva lette og forbigående bivirkninger, og de vil da ofte avta etter noen dager evt en ukes bruk, men her har det altså vedvart over tre uker, og da er det ikke nødvendigvis gitt at det vil forsvinne av seg selv med mer tid, slik du spør om. Det kan ikke utelukkes, men sjansen er heller stor for at dette kan være tegn på at dette medikamentet kanskje ikke er noe du bør bruke.  Alt i alt: Kontakt legen din og forklar det du har forklart her, og etter alt å dømme bør dere bli enige om at du slutter med medisinen i en periode, for å finne ut av om det er bivirkninger. Lykke til!