Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Problem med reisning

Spørsmål

Hei. Jeg sliter med å få reisning. Jeg har slitt med dette lenge.

Har vært på sjekk på prostata og dem fant ikke noe galt. Testosteronnivået var bra. Men da jeg sjekket meg så fant de uregelmessig hjerterytme. Jeg hadde hetetokter på den tiden.

Fikk Cialis på resept, og de fungerte bra i begynnelsen. Men nå virker det som at virkningen er helt borte. Jeg får antydning til reisning, men den detter fort. Får skikkelig svettebyger når dette hender. Vet ikke hva det er som gjør det. Jeg vil jo. Men får det ikke til.

Mann 35
Svar

Hei og takk for brevet ditt! Jeg forstår av brevet ditt du først og fremst slter med to ting; reisning (ereksjon) og hetetokter.

Du forteller at du ha vært og målt verdier av tesosteron hos din lege. Og at du fikk beskjedom at verdien av denne var bra, men at du sliter med uregelmeessig hejrterytme og hetetokter.

Har du fått medisin mot denne ureglmessige hjerterytmen? Og fikk du hetetokter etter du startet med denne medisinen? For noen medisiner kan virke inn både på evnene til god ereksjon og kanskje hetetokter. Det er også viktig å vite om du har normale stoffskiftehormoner.

Når man stresser med å få ereksjon, så kan dette stresset som vi kaller "prestasjonsangst" påvirke lystsignaler fra hjernen til penis og nedsette evnen til ereksjon og også virkningen av Cialis.

Her er det flere ting som er viktig at legen din tar fatt i. Så be legen din sjekke deg for både testosteron og stoffskiftehormoner, og snakk med legen om det eventuelt kunne være en ide å prøve en annen medisin mot urelmessig hjerterytme, hvis denne medisinen har bivirkning på ereksjonen. Og at legen finner årsak til at du har disse hetetoktene.