Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Problem med ereksjon og utløsning. Trenger råd

Spørsmål

Jeg er en mann på 67 år. Problemet er å få utløsning. Jeg har hatt ufattelig lite sex, ikke med partner på 30 år. Før kunne jeg onanere, men nå går det ikke. Jeg er gift, men vi har ikke sex, hun vil ikke. Jeg har ereksjon om morgenen, så fysisk er det ikke noe feil. Men den blir ikke hard nok og får ikke til å ejakulere. Da har jeg tatt Viagra og ser porno. Og det hjelper ikke.

Jeg blir så frustrert av å kjenne på dette trykket. Det blir tøft da jeg må gå på testosteron behandling på grunn av at jeg har bare en testikkel. Når du går på det er du kåt hele tiden, men får ikke gjort noe med det.

Jeg går på Cipralex men har lest at etter en stund skal du få utløsning. Jeg har gått på dette i ca 2 måneder. Hvilke råd kan du gi meg? Vil dette gå over, eller er det noe jeg må leve merd.

Ifølge fastlegen skal jeg gå på testobehandling resten av livet. Dette er bare veldig vanskelig og håper at det finnes en løsning for meg. Jeg har også prøvd sexleketøy uten at det hjelper. Jeg hverken røyker eller drikker. Og trener en del.

Mann 67
Svar

Hei og takk for brevet ditt!

Jeg forstår godt at du er frustrert over dette. Det er jo også lenge at du ikke har hatt sex med din partner, så du blir jo litt på en måte "avvent". Det er jo synd at hun ikke vil ha sex.Men dessverre mange par som har levet sammen i mange år har lagt sex på hylla. Men du sier du onanerer. Og det er bra. For det er viktig og bra at du prøver å holde din egenseksualitet ved like. Men det er klart at det blir leit om du aldri får utløsning. Så jeg forstår godt den følelsen du sliter med i forhold til som du sier; "å lette på trykket", og så kommer det ikke noen utløsning som kan hjelpe det.

Men nå forteller du at du står på Cipramil. Det er vel din lege som har satt deg på det. Er det fordi du er deprimert? Det er nemlig slik at denne medisinen, sammen med en del i samme gruppe medisiner mot depresjon som kalles SSRI-preparater, dessvere har som bivirkning at de virker inn på utløsningen. Mange brukere opplever som deg at de heller ikke får utløsning, eller i alle fall bruker veldig lang tid på å få utløsning, når de står på Cipramil.

Jeg ville anta at dette kanskje er hovedgrunn til at du ikke får utløsning. Men snakk med legen din om dette. Det er nemlig nå andre medisiner mot depresjon som ikke har denne bivirkningen, i fall i liten grad. Et medikament mot depresjon som har kommet i senere tid heter Brintelix. Dette har ikke påvist bivirkning i forhold til å ikke få utløsning. Snakk med legen din om du eventuelt kan skifte til dette.

Håper dette var litt opklarende for deg!

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-