image: Ereksjonsproblem etter bruk av sexleketøy?

Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Ereksjonsproblem etter bruk av sexleketøy?

Spørsmål

Hei! Jeg er en mann på 24 år som plutselig våknet en dag til skrekken av at jeg ikke lenger fikk ereksjon. Dette skjedde etter jeg hadde brukt et sexleketøy av typen Arcwave Ion.

Jeg har ikke våknet opp med ereksjon på 3-4 dager nå og begynner å bli veldig bekymret. Da jeg brukte dette leketøyet har jeg vridd litt på det mens det har vært i bruk og kan muligens se for meg at penisen har blitt brukket eller havnet ut av ledd?

Jeg er seksuelt aktiv, har merket smålig på problemer med ereksjon tidligere i år men ikke i nærheten av denne graden her. Jeg er redd det kan ha med at jeg har sett for mye på porno og har bestemt meg for å slutte helt å bruke det eller sexleketøy.

Ellers er jeg i god fysisk form, jeg spiser sunt, trener. Men jeg snuser og drikker også.

Jeg har prøvd å onanere slik situasjonen er nå og har klart det ved hjelp av mye tid og godvilje. Er dette noe som kan fikse seg selv eller bør jeg oppsøke hjelp? Kan også legge til at jeg konstant føler en viss ømhet i penisen.

Mann 24

Mann 24
Svar

Hei og takk for spørsmålet ditt. Dette med ereksjon er jo for oss menn et ømtåelig problem når det ikke alltid fungerer perfekt. Men det er faktisk ganske vanlig ikke å ha morgenereksjon, i alle fall i perioder at det uteblir. Uten at det er noe problem.

Men det er desvvere slik at når man plutselig en dag ikke får ereksjon, så setter denne opplevelsen seg fast i minnet, og gjør at neste gang man skal onanerer eller ha sex med en annen, så kommer det vi på fagspråket kaller prestasjonsangst. Dette at man blir engstelig for at man ikke skal få ereksjon gjør at denne angsten sender negative signaler til det senteret som styrer ereksjonen, og så blir det ingen ereksjon. Jeg tror nok at det er det som hemmer deg.

Jeg tror at det skal ganske voldsom bruk av denne runkemaskinen for at det skal gjøre noen skade på ereksjonsmekanismen. Så det viktigste for deg nå er å ikke stresse med dette. Men det kan også være en lur ting ikke å bruke dette sexleketøyet en periode.

Du forteller at du bruker snus og drikker. Begge deler kan hvis du bruker litt mye, nedsette ereksjonen.

En annen ting er at du bruker Ritalin, og det kan også innvirke en del på ereksjonen. Men dette bør du snakke med den legen, som har startet deg opp med denne medisinen. For det er jo viktig at du bruker den medisinen du er blitt innstilt på. Men du kan bruke Viagra noen dager fremover slik at du får litt hjelp på ereksjonen.

Illustrasjonsbilde øverst: tommaso79 / Shutterstock / NTB

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-