Immodium og diaré

Spørsmål

Hei. Vil følge opp til svaret fra: http://www.lommelegen.no/legesvar/langvarig-imodiumbruk
Etter jeg fikk ditt svar om å holde unna imodium, så har jeg gått å kjøpt Biola yougurt\melk og Idoform. I tillegg Dulcogas for motvirking av gass og oppblåsning i magen. Så fra 9.juli til i dag som er den 23.juli, så har jeg brukt Imodium en gang og det var tidligere på dagen pga av at jeg fikk litt ondt i magen som endte med veldig løs avføring. Men under to ukene som jeg har holdt unna imodium, så har jeg merket kanskje littegrann forbedring, men magen rumler fortsatt på kvelden og av og til merker jeg en en slags irritasjon i tarmen. Et sånt uro, men da bruker jeg Dulcogas og det hjelper litt på. Men det har vært episode med løs avføringer og tarmen er fortsatt urolig. Hvor lang tid tar det å få tilbake igjen en normal tarmfunksjon med bruk av idoform og biola? Jeg glemte å nevne fra mitt forrige spørsmål at på fecaltesten før koloskopitimen, så var verdien på 150. Er ikke det litt over normalt? Burde jeg få undersøkt tynntarmen og? Er det nødvendig?

Svar

Hei! Fecaltest på 150 er lett forhøyet, men ikke utrykk for inflammatorisk tarmsykdommer som chron eller ulcerøs kolitt. Fikk du tatt koloskopi etter dette funnet? Fekaltest er ikke noe spesifikk og sier noe om betennelse i tarmen. Normalisering etter langvarig immodium bruk kan være flere uker. Jeg ville i samråd med fastlegen din diskutert mulighet for matvare intoleranse. I tillegg regner jeg med st stoffskiftet er kontrollert. Avgøringsprøve kan også vurderes om det vedvarer. Jeg vil tro at dette normaliserer seg etterhvert. Sørg også for variert kosthold og regelmessig mosjon