Matråd ved halsbrann

Hvis du har halsbrann bør du være klar over at enkelte matvarer kan gi deg mer plager.

NEI-MAT: Tomater, kål, løk, kaffe og fettrik mat kan gi økt plager ved halsbrann. Foto: NTB Scanpix/Rex Shutterstock
NEI-MAT: Tomater, kål, løk, kaffe og fettrik mat kan gi økt plager ved halsbrann. Foto: NTB Scanpix/Rex Shutterstock Vis mer

Halsbrann kalles også sure oppstøt, og på det medisinske fagspråket er det kjent som GERD (gastroøsofagal reflukssykdom), eller bare refluks, er noe som mange plages av i hverdagen.

Når man har halsbrann greier ikke lukkemuskelen mellom magesekken og spiserøret å gjøre jobben sin godt nok, og syreholdig mageinnhold kan presses feil vei, opp i spiserøret. Ved slik refluksplager skal man oppsøke lege for riktig diagnose og behandling. Behandling av halsbrann innebærer ofte medikamenter foreskrevet av lege, i kombinasjon med diett- og livsstilsendringer (med vektnedgang som et mål hos de som er overvektige).

Refluks: Sure oppstøt og halsbrann er symptomene

Refluks: Sure oppstøt og halsbrann er symptomene

Matråd - Individuelt hva som hjelper

Selv om det ikke finnes god dokumentasjon til å anbefale en spesifikk diett med tanke på halsbrann, kan hver enkelt person oppleve at noen typer mat kan lindre halsbrann, mens andre typer mat kan forverre den.

I tillegg til type mat, er også tidspunktet for inntak viktig. En gitt matvare kan være uproblematisk tidlig på dagen, mens samme matvare gir en betydelig forverring av plagene om den inntas 2-3 timer før leggetid. I denne saken gis det råd om matvarer som hos noen kan bidra til å forverre eller lindre refluksplagene. Dog må man huske at hva som hjelper for noen, ikke trenger å hjelpe for alle. Ved refluksplager må man ikke nødvendigvis kutte ut alt man liker, gitt at man ellers har et sunt og variert kosthold - for noen kan det være nok å gjøre noen få, enkle diettjusteringer for å oppnå en ønsket effekt. Videre følger noen råd ved halsbrann.

Råd om måltider

  • Forsøk å spise regelmessige måltider.
  • Forsøk å spise flere, men mindre måltider.
  • Forsøk å spise langsomt, og tygg maten godt (prøv gjerne å legge ned gaffelen mellom hver munnfull, som så tygges grundig).
  • Unngå å legge seg flatt kort tid etter et måltid (en spasertur etter maten bidrar til at mageinnholdet beveger seg i riktig retning).
  • Unngå å spise kort tid før leggetid.
  • Unngå å gå med for trange klær som presser på midjen.
  • Unngå å spise matvarer som man vet gir mye symptomer.

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

KOFFEIN: Kaffe, te og koffeindrikker kan utløse halsbrann. Foto: NTB Scanpix/Rex Shutterstock
KOFFEIN: Kaffe, te og koffeindrikker kan utløse halsbrann. Foto: NTB Scanpix/Rex Shutterstock Vis mer

Vær forsiktig med denne maten

Videre følger eksempler på matvarer som man kan prøve å være mer forsiktig med, da den kan bidra til halsbrann.

  • Fete matvarer
  • Kaffe, te, og annen koffeinholdig drikke
  • Kullsyreholdig drikke
  • Syrlige drikker
  • Tomatholdig mat og drikke
  • Løk, kål, erter, bønner og andre luftdannende matvarer
  • Peppermynte
  • Sjokolade
  • Alkohol

Frukt og grønt

En del kan oppleve plager spesielt med sitrusfrukter. Forsøk å velge andre frukter, som for eksempel banan, meloner, epler eller pærer. Med tanke på grønnsaker kan man spise det meste av disse uten problemer, men tomater og løk kan oppleves som problematisk av noen.

«VERSTING»: Sitron og appelsin kan potensielt gi mye syreplager. Foto: NTB Scanpix/Rex Shutterstock
«VERSTING»: Sitron og appelsin kan potensielt gi mye syreplager. Foto: NTB Scanpix/Rex Shutterstock Vis mer

Kjøtt og protein

For noen kan egg være symptomgivende - forsøk da å ta bort den fettholdige eggeplommen. Av kjøttvarer bør man ofte forsøke å holde seg til magrere varianter og tilberedningsmåter (for eksempel kylling og annet magert kjøtt, og heller bake eller grille, framfor å steke eller fritere).

Karbohydrater

Fullkornsbrød, ris, og havregrynsgrøt, samt poteter og rotgrønnsaker er eksempler på gode kilder til sunne karbohydrater.

Fett

Fett er et nødvendig næringsstoff, men det finnes ulike typer fett. Tilstreb å spis mindre mettet fett (fra fete kjøtt- og melkeprodukter), og spis heller mer mat inneholdende umettet fett fra planter og fisk, som for eksempel finnes i plantebaserte oljer, avocado, nøtter, og fet fisk som laks, ørret og makrell.

Reflukssykdom: Medisiner mot sure oppstøt

Reflukssykdom: Medisiner mot sure oppstøt

Andre råd:

  • Tygg tyggegummi: Tyggegummi stimulerer til spyttproduksjon, som for noen kan hjelpe mot refluksplager (men vær forsiktig med peppermynte).
  • Unngå alkohol: Alkohol kan for mange være en viktig trigger til refluksplager. Noen må drikke moderate mengder før de opplever symptomer, mens andre kan oppleve en forverring etter kun én drink.
  • Før dagbok: Det er ikke nødvendigvis lett å huske alt man har spist og hvordan man reagerte på det akkurat da. For noen kan det være til hjelp å føre en dagbok i en uke eller to, for å lettere se sammenhengen mellom symptomer og diett.
  • Hvis du er plaget med halsbrann når du ligger, kan det hjelpe å ligge lett hevet med overkroppen
  • Ved overvekt kan vektnedgang gi mindre halsbrann
  • Å slutte å røyke kan også redusere halsbrann

Kilder:

Bekymret? Snakk med en lege på video nå!

Våre leger sitter klare til å svare på akkurat det du lurer på. Alt du trenger er en mobil, et nettbrett eller en PC med kamera og BankID.

  • Ingen krav til program eller app
  • 100% anonymitet
  • Ingen ventetid
  • Betal med Vipps
Leger på vakt
Harald Dobloug
Ledig nå
Martha Lamøy
Ledig nå
Simen Brynildsen
Ledig nå
Britt Nakstad
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-

Kilder til revisjon 1) Mayo clinic, Gastroesophageal reflux disease (GERD) 2) International Foundation for Gastrointestinal Disorders, Diet Changes for GERD
Denne artikkelen baserer seg også delvis på eldre artikkel på Lommelegen, skrevet av Andree Levorsen, ernæringsfysiolog, fra 2005.