Ung kvinne med kvalme, oppkast og diare over en del tid.

Spørsmål

Hei Jeg har begynt å få perioder med kvalme, oppkast og diare/hyppig bæsjing(ikke alltid diare). I juni begynte det for første gang. Jeg følte meg plutselig veldig kvalm etter et måltid og kastet opp like etterpå. Kastet opp ca 10-15 ganger den dagen/natta, og sånn fortsatte det i hele 7 dager. tok leverprøve(blodprøve) og ct med kontrasvæske, men testene viste ingenting(kun mangel på salter og lett forhøyet lever verdier)(testene ble ikke tatt før etter 8 dager da det hadde gitt seg). For tre dager siden begynnte det igjen. denne gangen ga det seg fort, men kvalmen sitter fortsatt i. Har også mye uro/vondt i magen siden det startet. har ikke fått mer utredning enn dette. Det eneste som hjelper er afipran. grunnen til lett forhøyet leverprøver er mest sannsynlig fra en overdose jeg tok i mai.

Kvinne 23
Svar

Hei.

Du er altså en ung kvinne på 23 år, som har betydelige plager fra mage/tarm-systemet. Slik du beskriver symptomene, er det vanskelig å tenke seg at dette ikke har en årsak som vil kunne la seg påvise. Det ser ikke ut som du nødvendigvis er fullstendig utredet for dette, så derfor bør du oppsøke fastlegen for å få igangsatt videre undersøkelser og utredninger for dette. Diare og hyppig avføring bør tilsi at du utredes for cøliaki og laktoseintoleranse. Det er i første omgang med blodprøver. Plagene kan også komme fra magesekken, f.eks. om du har en dårlig fungerende lukkemuskel mellom magesekk og spiserør, som kan gi reflux-plager. Det vil kunne gi kvalme og oppkast, -men ikke typisk diare. Diskuter derfor dette med fastlegen, som evt vil henvise deg til gastroskopi.

Du skriver under tilleggsopplysninger at du bruker p-piller. En del p-piller kan gi kvalme som bivirkning, så det er også noe du kan drøfte videre med legen din, evt forsøke deg uten en periode for å se om symptomene skulle avta da.

Følg disse rådene, og sørg for kontakt med fastlegen som styrer utredningen videre her, inntil en forklaring og løsning er funnet. 

God bedring og lykke til!