Lyskebrokk

Spørsmål

Nylig fått lyskebrokk høyre side. Ubehag merkes best ved "trykking" på toilett. Får en liten kul ved anstrengelser.
Trener mye landevegsykling (10 - 15 mils turer) og merker da noe ubehag pluss litt kul.
Kan jeg overse problemet og fortsatt sykle?
Bør jeg satse på operasjon først som sist?
Hvordan trener jeg for å forebygge?

Mann, 54 år

Svar

Hei !

Brokk er en utposning av bukhulen gjennom en svekkelse eller en åpning i bukveggen. Brokket fremtrer som en kul når pasienten står oppreist, hoster eller presser ut magen. Noen ganger kan det gi svie og ubehag før det blir synlig. Over tid kan brokket bli større og gi økende plager.

Brokket kan inneholde tarmslynger. Dersom tarmslyngene blir klemt i brokket, og ikke lar ser seg dytte på plass i magen, kalles dette "inneklemt brokk". Dette er en tilstand med kraftige smerter og ømhet som krever operasjon straks.

Som hovedregel skal lyskebrokk opereres, med et mulig unntak av store lyskebrokk hos betydelig eldre personer, da disse ofte vil gå opp igjen etter operasjon. Alternativ behandling til operasjon er et brokkbind, som holder brokket på plass og hindrer det i å dette ut.

En del av grunnen til at man oftest anbefaler operasjon, er bl.a. å forhindre at det blir større og mer plagsomt, og ikke minst for å fjerne risikoen for at det skal utvikle seg et såkalt inneklemt brokk (se over), som er en medisinsk hastesituasjon og potensielt alvorlig tilstand uten rask behandling.

Som medvirkende grunn til at jeg tenker at du bør få operert til brokk, er det at du driver med landeveissykling, og opplever at dette får brokket til å tyte ut.

Inntil du har blitt operert bør du avstå fra tunge løft og ikke bruke bukpressen så hardt, bl.a. sørge for at du ikke er forstoppet.

Ta kontakt med fastlegen din og be om å bli henvist til en poliklinisk vurdering hos kirurg, som så vil undersøke brokket og sette deg opp til operasjon.

Du kan saktens fortsatt sykle, men vurder et brokkbind inntil du har blitt operert, og vær obs på muligheten for at brokket kan bli inneklemt. Dette vil du merke med sterkt økende smerter, at brokket ikke lar seg dytte inn igjen, og evt blir det rødt og varmt.

Så konklusjonen blir at du bør satse på operasjon først som sist.

Trening for å forebygge er ikke så aktuelt å tenke på nå, men etter operasjonen og rekonvalesensperioden, vil det være hensiktsmessig å styrke alle musklene i bukveggen, ved såkalte "crunches", dvs "halve" situps, både rett frem og med rotasjon til sidene. "Omvendte crunches" hvor du ligger på gulvet og løfter bekkenet fra gulvet (få noen til å vise deg) vil også være spesielt effektivt for nedre del av magemusklene.

Lykke til !