Langvarige mageplager - Skyldes det Tetracyklin?

Spørsmål

Hei jeg lurte på om det er mulig å få permanente skader/problemer av å bruke Tetracyklin. Jeg begynte med Tetracyklin i desember/Januar 2002/2003 og begynte å få litt bløt mage en gang i blandt. I mai 2003 ble jeg utrolig dårlig og har hatt STORE Problemer med mage/tarmer siden. Har vært inne til så å si alle typer underøkelser for å finne årsak uten hell, Lurer på om problemene kan stamme i fra bruken av Tetracyklin eller om det er andre årsaker. Har ALDRI hatt noe problem med mage/tarm før. Hvis Plagene kommer fra bruk av Tetracyklin hva kan eventuelt gjøres for å finne ut hva som har skjedd? Hilsen Desperat Ungdom

Mann, 21 år

Svar

Hei!

Først må jeg bare si at jeg skjønner at du er svært fortvilet. Dessverre er slike kroniske eller langvarige mageproblemer ikke helt uvanlig.

Tetracyklin og andre antibiotika kan gi mageproblemer. Dette er en ganske vanlig bivirkning ved antibiotikabehandling, men vanligvis vil disse problemene gi seg etter at behandlingen er avsluttet. Magebesværet skyldes i all hovedsak at antibiotika kan drepe bakterier i tarmen din, slik at sammensetningen av bakterier/tarmfloraen blir forstyrret.

Ditt problem er at mageplagene har vedvart og er fortsatt et stort problem for deg. Det konkrete spørsmålet ditt er om det er Tetracyklin er årsaken. Svaret mitt er at det kan være mulig at det er Tetracyklin som er årsaken. Antibiotika er i alle fall mistenkt å kunne gi slike problemer, men jeg er ikke sikker på om dette er godt dokumentert. Du brukte i tillegg Tetracyklin over en lengre periode, noe som muligens kan gjøre sannsynligheten større.

Når det er sagt, så kan også problemene dine være uavhengig av Tetracyklin. Som sagt så plages ofte mange med slike mageproblemer og årsaken er ofte ukjent. Det kan være at det er slik at du ville fått disse mageplagene selv om du ikke hadde brukt Tetracyklin. Eventuelt kan det tenkes at Tetracyklin har vært en utløsende faktor.

Det er vanskelig for meg å gi deg konkrete råd for hvordan du kan bli kvitt plagene dine. Men det er viktig at du får en god dialog med legen din. Jeg antar at du har tatt dette opp, i og med at du skriver at du har vært inne til flere typer undersøkelser. Likevel synes jeg at du fortsette å ta opp dette.

I og med at jeg ikke vet nøyaktig hva som er årsaken til plagene dine er det vanskelig å si noe om behandling. Hvis dere ved nye undersøkelser klarer å få stilt en diagnose, kan det finnes medisiner som kan hjelpe deg. Mange har også god nytte av å gjøre endringer i kostholdet. Dette er noe du bør ta opp med legen din.

Jeg håper du får forståelse og hjelp med plagene dine og forhåpentligvis kan du og legen din komme frem til en behandling som kan hjelpe deg.