Hva kan magesmertene skyldes?

Spørsmål

Har smerter i magen. Smertene starten først i midten av januar med smerter midt/høyt i magen med smerter ut på venstre og høyre side høyt. Dette kom som et resultat av medisinen orudis. Jeg ble satt på denne av en reumatolog i des17 i et forsøk mot mine muskel/leddplager. Jeg tok 1 kapsel Orudis 200mg daglig inntill smertene startet i januat. Jeg skulle egentlig bruke hele boksen. Altså 100kapsler/100dager. Noe jeg synes var en voldsom kur da dette står i felleskatalogen at en bør unngå over tid. januar; Jeg var hos lege og fikk utskrevet Esomeprazol krka 20mg . Dette gikk jeg på i 14dager. Jeg ble bra i løpet av 14 dager. Jeg er så frisk i ca 3 uker med mye fysisk aktivitet. Så får jeg smertene tilbake i magen under 1 joggetur. Mest som vanlig mageknip. Jeg tenker at det skyldes at jeg løp en hard økt noe sent på Vabligvis løper jeg I løpet av natten blir smerten og kvalmen verre. De neste dagene tar jeg det med ro og er tidvia sengeliggende. Smertene sitter noe ymse Fra midt i magen til venstre side under ribbein. Etter noen dager blir jeg litt bedre, men drar til legen. Smertene har i disse dagene satt midt høyt i magen og på venstee side v ribbein, men har også gitt smerter på høyre side og nedre del av mage seøv om dette ikke skjer så ofte. Legen undersøker meg og tar blodprøve og avføringstest for blod. Finner ingenting. Jeg blir satt på samme kur som sist, men en økninh til 40mg esomeprazol i 14dager for så 20mg i 14dager. Jeg blir i løpet av de første 7-10 dagene litt bedre, men fortsatt slik at jeg ikke er i stand til å gjøre noe fysisk. Jeg får så en legetime hvor jeg forteller om mine plager igjen. Det blir tatt flere blodprøver. Ingenting galt. Jeg for noe reseptfritt mot forstoppelse som jeg har hatt et par dager før dette legebsøket. Jeg bruker dette et par dager og forstoppelse n gir seg. Fortsettelse under. Se tilleggs informasjon.

Mann 21
Svar

Hei.


Du er allerede grundig sjekket, og mye er utelukket, og bra er det jo med alt som er utelukket.

Det kan naturligvis være dine syreproblemer som har kommet tilbake igjen, evt magesår, som denne gangen ikke har respondert på medisinen du brukte. Men det vil jo bli avklart på gastroskopien, om det er dette eller ikke. I mellomtiden er det en mulighet for å bytte medisin, og forsøke en kur med en annen type syredempende medisin enn den du brukte nå. Av og til ser vi at det kan hjelpe mot syreplager, og at en medisin virker og en annen ikke. Diskuter det med legen din.

Men det kan jo være noe helt annet enn syreplager også. 

Det at du beskriver at det forverres i visse stillinger og bevegelser, taler meget sterkt i retning av muskulære årsaker, evt luft i tykktarmen, f.eks. ved at å sitte på huk gir mer press inni magen på evt luftfylte tarmer.

Det at alle prøver og undersøkelser ikke viser tegn på sykdom, er også med å tale i retning av muskelvondt eller luftplager, for det vil jo ikke vises på noen prøver. Det at smertene "vandrer litt" slik du skriver, er også noe som kan tale i retning av luftplager. Du nevner også forstoppelse, så hvis du er det, så kan jo det også være forklaringen. Du nevner konkret autoimmune sykdommer og bukspyttkjertel. Jeg ser absolutt ingen ting som taler i retning av slike typer sykdommer, i det du forteller her.

I utredning av uklare mageplager er det også oftest riktig å sjekke for cøliaki (blodprøve) og laktoseintoleranse.

Som en annen og helt annen alternativ forklaring, er det en reell mulighet for at du har fått magesmerter av magemedisinen du brukte, for den kan faktisk gi det hos noen. At du ikke fikk det første gangen du brukte det, beviser ikke at du ikke kan ha fått det nå. Men om det var det som var årsaken, vil smertene nå avta etterhvert, når du har sluttet med denne medisinen, så der får du svar på den hypotesen.


Det er naturlig nok ikke mulig å bidra med noe annet enn høyttenking når det gjelder utredning av smerter, via internett, men jeg håper ihvertfall at du har fått noen nyttige innspill her. Jeg ønsker deg god bedring.