Hva kan årsaken være til min løse mage?

Spørsmål

Jeg har vært plaget av løs mage i mange år. Jeg må på do vanligvis tre ganger før kl tolv på formiddagen. Jeg må alltid passe på å ha muligheten til do når jeg er ute i byen eller på reise osv. Har ikke smerter i magen, men ofte mye tarmgass. Når jeg skal i selskap, på teater, kino eller reiser, bruker jeg Loperamid Mylan 2 mg, som jeg har fått hos min fastlege, det hjelper, men jeg kan jo ikke bruke dette daglig ? Vi bruker ganske grovt brød, mye grønnsaker , tomater, paprika, brokkoli, salat, Avokado, løk selleri og oliven. Drikker saft av en halv sitron hver morgen til frokost. Spiser som regel en klementiner eller to, og ett eple daglig. Til tider er jeg mye engstelig og redd, noe jeg har slitt med i mange år. Har også fine perioder psykisk, uten at det gjør noen forskjell på magen. Er forsiktig med alkohol, tre til fire glass hvitvin i uka. Drikker tre kopper kaffe daglig. Jeg blir veldig sliten av å plages med dette, ikke minst psykisk, håper at du kan gi meg noen gode råd. Jeg bruker medisinene , keppra, orfiril og lamictal. Har god kjemi med min fastlege, men på dette område har jeg ikke fått noe som har vært til varig hjelp hittil, dessverre.

Kvinne 76
Svar

Hei.


Dette kan ha mange grunner, og jeg kan ikke fastslå noe her over nettet uten legeundersøkelse. Det som du imidlertid kan ta for gitt, er at det ikke skyldes alvorlig sykdom, siden du har hatt det i mange år, for da hadde du jo blitt verre over tid. Din lege har undersøkt deg, men ikke funnet forklaring på diareen din, går jeg ut fra, siden du sier at du ikke har fått hjelp fra legen.


Alle tre medisinene du bruker, er kjent for å kunne gi diare som bivirkning. Det er mao. ingen umulighet at dine plager kan skyldes en eller flere av disse medisinene, siden legen din ikke har funnet andre tegn til sykdom eller andre forklaringer hos deg.

Men dette er jo epilepsimedisiner, og da regner jeg med at det ikke nødvendigvis er mulig for deg å slutte med disse, eller å finne andre gode alternativ istedet. Det kan du naturligvis diskutere med legen din, men du må selvfølgelig ikke slutte med medisinen uten videre, på mistanke om at de gir slike bivirkninger.


Loperamid (=Imodium) er et effektivt middel for å stoppe diare, og skal under alminnelige omstendigheter ikke brukes mer enn noen dager av gangen. Men det finnes unntak for alt, og her er fremfor alt rom for individuelle vurderinger, -ikke minst når det gjelder å bedre din livskvalitet, så diskuter med legen din om der finnes noen absolutt grunn til at ikke du skal kunne bruke disse oftere enn det du gjør. En har ikke noen sikre øvre grenser for varigheten av behandling med Imodium, og det må også sees opp mot at kronisk diare også kan være helseskadelig og plagsomt.


En alternativ behandling mot kronisk diare, som jeg ikke nødvendigvis anbefaler, kan jeg imidlertid i det minste nevne for deg, slik at du kan diskutere det med legen din. Det er opiumsdråper, som lages magistrelt på apotek. Det har vært benyttet i svært mange år mot kronisk diare som en ikke klarer å stoppe på andre måter. Alternativt kodein, som er et opiat (="morfinliknende" substand) Ulempen med disse er naturligvis avhengighetsfaren.

Her en artikkel om opiumsdråper, som du eventuelt kan la din lege lese, om du ønsker det.

http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=6&S=865


Håper at rådene er til nytte, lykke til. Jeg hadde nok hatt en riktig lav terskel for å bruke Imodium, om jeg var deg, og om årsaken til din løse mage er medisiner som du ikke kan slutte med.