Endret farge på avføring en-1-gang

Spørsmål

Jeg er en kvinne på 71 år. Jeg har lavt stoffskifte, høy kolesterol og bruker Lipitor 40 mg. Jeg har mye smerter i magen. Oppdaget at avføringen en dag var veldig mørk brun, nesten rødlig. Det var bare den dagen, men er engstelig for kreft. Kan kolesteroltablettene bevirke dette? Jeg har også irritabel tarm, hatt det i flere år. Kolesterolet var på 4,5 for 2 mnd. siden, men sluttet for jeg fikk så vondt og legen sa jeg skulle ta et opphold 1 mnd for å se, men det steg til 7. Derfor har jeg nå 40 mg, hvor lang tid kan det ta å få det ned? Kan du si noe om disse plagene, takk.

Svar

Hei.

Du har altså ved en-1-anledning observert at avføringen din var mørkebrun, nesten rødlig, og dette gjorde deg bekymret, blant annet for kreft.
Til det kan følgende sies:
En engangsobservasjon av nærmest hva som helst, er ikke tegn på sykdom, spesielt ikke kreft.
Men vedvarende endringer i avføring, spesielt hos eldre mennesker, er noe som teoretisk kan skyldes kreft, og derfor skal man legeundersøkes om det oppstår. Da tenker en altså på vedvarende endringer i hyppighet, utseende, blødninger m.m.

Du spør om Lipitor kan være årsaken til at du observerte en endret farge på avføringen den ene gangen. Det kan det ikke.

Nå har du startet med Lipitor igjen, og lurer på hvor lang tid det tar å få ned kolesterolverdiene. Kolesterolet synker gradvis når en starter på disse medisinene, og det starter å synke når du starter med tablettene. Det skjer gradvis, og er naturligvis ikke målbart de første dagene. Men etter 3-4 uker vil det være målbare endringer og lavere kolesterol. Du kan mao. ta nye kolesterolprøver noen uker etter at du har startet med tablettene igjen. Men du vet jo allerede, av erfaring, at Lipitor får ned kolesterolet ditt, for du hadde jo 4,5 da du brukte medisinen, og uten medisin hadde du 7. Det beviser jo at denne medisinen virker for ditt vedkommende.

Du forteller at du er engstelig for kreft. Det er ikke noen god følelse. Jeg synes derfor at du skal ta kontakt med legen din for å hjelp til å bli kvitt den bekymringen. Si direkte til legen din at du frykter kreft, så vil legen foreta evt nødvendige undersøkelser for deg, og gi deg beroligende forklaringer når resultatet etter alt å dømme blir at du ikke har kreft.

Ha det bra.