Ernæringsfysiolog Julianne Lyngstad har lenge blogget om FODMAP-dietten gjennom bloggen sin Lyngstad Ernæring. Hun har også skrevet boken LavFODMAP.
Ernæringsfysiolog Julianne Lyngstad har lenge blogget om FODMAP-dietten gjennom bloggen sin Lyngstad Ernæring. Hun har også skrevet boken LavFODMAP. Vis mer

LavFODMAP - dietten for deg med irritabel tarm

Sliter du med mageproblemer? Dette bør du vite før du begir deg utpå LavFODMAP-dietten.

– En million nordmenn lider av irritabel tarm. De fleste er ikke pasienter, de bare sliter med det. Ti prosent av dem er pasienter, har Trygve Hausken, professor ved UiB og overlege ved Haukeland universitetssykehus, tidligere uttalt til Lommelegen.no.

Symptomer på irritabel tarmsyndrom (IBS) er:

  • magesmerter
  • ubehag
  • fordøyelsesproblemer, som diaré, forstoppelse eller en veksling mellom disse,
  • oppblåsthet og luftplager

Diagnosen IBS blir satt når symptomene vedvarer, og andre alvorlige mage- og tarmsykdommer er utelukket.

Hvis du sliter med irritabel tarm og mye luft i magen, anbefaler Hausken å prøve lavFODMAP-dietten. Da får nemlig ikke de bakteriene som produserer gass i tarmen mat, og dør.

LES OGSÅ: Sitter du feil på do?

Dette er FODMAP-dietten

– Men hva er egentlig lavFODMAP-dietten?

Ernæringsfysiolog Julianne Lyngstad har lenge blogget om FODMAP-dietten gjennom bloggen sin Lyngstad Ernæring. Hun har også skrevet boken LavFODMAP.

– FODMAP står for Fermenterbare Oligosakkarider, Disakkarider, Monosakkarider og Polyoler, og er en samlebetegnelse for visse kortkjedede karbohydrater som kan trigge symptomer hos mennesker med irritabel tarmsyndrom (IBS), sier Lyngstad til Lommelegen.no.

FODMAP-karbohydratene absorberes dårlig i tynntarmen, og passerer derfor videre ufordøyd til tykktarmen, hvor tykktarmsbakteriene bidrar til gassdannelse. Økt gassdannelse kan både gi smerter, oppblåst mage og forstyrret avføringsmønster, ifølge Lyngstad.

– LavFODMAP-dietten er utviklet ved Monash University i Australia over en tidsperiode på rundt ti år. Forskningen har endret hvordan mageplagede mennesker blir behandlet i Australia. Dietten har med årene også spredd seg til resten av verden – også til Norge, opplyser hun.

LES OGSÅ: Kjøkkentabben mange gjør

Hvem bør gå på LavFODMAP-dietten?

Dietten er hovedsakelig utviklet for mennesker med irritabel tarmsyndrom (IBS).

– LavFODMAP-dietten er en eliminasjon- og reintroduksjonsdiett, hvor målet er å bli symptomfri ved hjelp av streng eliminasjonsdiett på seks uker, for deretter å teste toleransegrenser for de ulike FODMAP-gruppene ved reintroduksjon. De fleste oppdager at enkelte FODMAP-grupper tolereres bedre enn andre, og kan dermed inkludere noen høyFODMAP-matvarer i kostholdet igjen, forteller Lyngstad.

Hvor raskt vil man merke forbedring på en slik diett?

– Dette varierer fra person til person. Min erfaring er at noen opplever forbedring etter kun et par dager på streng diett, mens andre trenger noen uker før den store effekten viser seg, sier ernæringsfysiologen.

LES OGSÅ: Kosthold ved IBS og laktoseintoleranse

Dietten kan være utfordrende

Lyngstad fikk selv noen aha-opplevelser da hun startet på dietten.

– Jeg ble overrasket over at det var mange av de sunne matvarene jeg spiste fordi det i teorien skulle hjelpe fordøyelsen, som viste seg å være grunnen til at min mage ikke spilte på lag med meg. Dette var for eksempel grove, fiberrike kornprodukter, epler, pærer og løk, forteller hun.

Det kan være krevende å gå på denne dietten.

– Det mest utfordrende med dietten er nok i startfasen, hvor lange FODMAP-lister kan være overveldende. Dietten krever mye matlaging fra bunn, da de fleste ferdigprodukter inneholder FODMAPs fra for eksempel hvete, løk og hvitløk. Men det blir enklere etter en stund, påpeker Lyngstad.

Mange vil nok også oppleve at dietten går bra å følge, så lenge man selv lager maten og man er hjemme.

– Med én gang man blir invitert hjem til noen eller man skal ut på reise eller spise på restaurant, blir det hele vanskeligere. Da gjelder det å vite hvordan man kan takle disse situasjonene, for å unngå at man spiser noe som trigger symptomer, råder Lyngstad.

LES OGSÅ: Hvordan stilles diagnosen irritabel tarm?

Før du setter i gang med lavFODMAP-diett

Hvis du tror denne dietten kan være noe for deg, er det likevel et par ting du bør gjøre før du setter i gang:

  • Ta kontakt med lege, utelukk andre alvorlige sykdommer som kan forårsake mageplagene.
  • Få hjelp av legen din, eller ta kontakt med ernæringsfysiolog om du er usikker på hvordan du skal gjennomføre lavFODMAP-dietten. Når du først har bestemt deg for å gjøre dette, gjør det ordentlig.
  • Les deg godt opp på forhånd, slik at har en god oversikt over hva du er i ferd med å sette i gang med.

– Har du ikke anledning til å sette i gang med en streng lavFODMAP-diett akkurat nå, kan du begynne med en gradvis reduksjon – reduser på dine «verstinger». Spiser du for eksempel mye brød, løk, hvitløk, epler og pærer? Finn alternativer for disse, og sannsynligvis vil du oppleve noe forbedringer i mageplagene dine, tipser Lyngstad.

Hun vil også anbefale å laste ned appen The Monash University LOW FODMAP diet til din smarttelefon hvis du skal begi deg ut på dietten, da du vil få oppdaterte lister til enhver tid.

Dette vil gjøre det lettere for deg å huske på hva du kan spis,e og hva du bør være forsiktig med å innta.

LES OGSÅ: Medisiner mot irritabel tarm?

Anbefaler ikke et strengt lavFODMAP-kosthold over tid

Siden dietten er såpass ny, vet man fremdeles ikke nok om langtidseffekten av å kutte helt ut matvarer med mye FODMAPs.

– Tarmens bakterier utgjør en svært viktig del av menneskets immunforsvar, og noe vi må ta godt vare på for å bevare en god helse. I og med at FODMAPs fungerer som mat for tarmbakteriene våre - både de gode og de dårlige - anbefales det per i dag ikke at vi lever på et strengt lavFODMAP-kosthold over tid, men inkluderer så mange FODMAPs som mulig uten at det trigger symptomer, forklarer Lyngstad.