Diaré etter reise i Afrika

Spørsmål

Hei, jeg er kvinne, 40 år, som nå har hatt gul fettet diaré i litt over tre uker sammenhengende. Jeg har ikke opplevd tilsvarende mageproblemer tidligere. Jeg er i grei form, men blir fortere sliten og svetter veldig mye og lett. Dette har jeg ikke hatt tidligere (svettet nesten aldri før).

Kvinne 40
Svar

Hei,


Den vanligste årsaken til akutt, fettet diaré hos reisende som ikke har andre sykdommer eller underliggende tarmproblemer,  er en parasitt som heter Giardia lamblia. Dette er en vanlig parasitt verden over, særlig i områder med dårlig hygiene. Dette sjekkes via en avføringsprøve, og man kan både se under mikroskop og ta en antistoff prøve. Basert på din klinikk er det godt mulig at fastlegen din vil behandle deg før han/hun har resultatet tilbake. Behandling er piller mot denne typer parasitt. Etter en Giardia infeksjon mangler man ofte, i en kort periode, stoffet som bryter ned laktose, og vi anbefaler folk som har hatt Giardia å holde seg unna melkeprodukter, bortsett fra yogurt, i noen uker etter at infeksjonen er behandlet. 

Jeg ville uansett anbefale at du ringer fastlegen og forteller hva som foregår slik at du kan få en rekvisisjon til en avføringsprøve for å se hva som foregår. 


Lykke til!


Mvh,


Nina Bryhn, MD