Sitter du feil på do?

Moderne toaletter er feil for tarmen, mener ekspert.

Mange av oss er plaget av hard mage og tidvis forstoppelse. Noen kan sitte og trykke lenge, uten at det kommer noe ut.

Men det finnes faktisk noen triks for å få avføringen fortere ut.

Sett en liten krakk foran toalettet for å gi fri passasje for det som skal ut, råder medisiner og forsker Giulia Enders, som for tiden er aktuell med boken «Sjarmen med tarmen» i Norge.

Enders mener moderne toaletter er feil for tarmen, fordi det oppstår en slags krøll på tarmen når man sitter og trykker. Dermed blir det vanskeligere å få ut avføringen. Har du derimot beina plassert på en krakk, vil du sitte i riktig vinkel og tarmen får «fri bane».

LES OGSÅ: Treg mage etter røykeslutt

Så ofte er det normalt å gå på do

– Jeg så Skavlan-programmet hvor Enders var gjest, men jeg har aldri hørt om forskning som tilsier at man at man skal sitte i en spesiell vinkel, eller ha krakk foran toalettet når man er på do. I teorien kan det være lurt, men jeg har aldri lest noe om det, sier Trygve Hausken, professor ved UiB og overlege ved Haukeland universitetssjukehus, til Lommelegen.no.

Hausken ønsker ikke å si noe om hvor lang tid man bør sitte på do, men forteller at det finnes en normalverdi på hvor ofte man skal gå på do.

– Definisjonen av normal avføring er to ganger i uka eller to ganger om dagen - så lenge du er frisk. Men du kan jo selvsagt gå på do flere ganger i løpet av dagen og likevel være frisk, påpeker han.

– Normal avføring hos friske, som er sjeldenere enn to avføringer, kan også være normalt, legger han til.

LES OGSÅ: Treg avføring ved cøliaki

Får bare ut slim

– Er langvarig trykking skadelig?

– Det er mange med treg mage som sitter mye på do, og føler at de ikke får tømt seg skikkelig. Noen får bare ut slim, men slim er faktisk helt normalt. I noen tilfeller kan det skyldes en kronisk tarmsykdom, men litt slim er vanlig. Ved langvarig trykking øker man trykket i buken, som gjør at man lettere kan få slimhinneprolaps, hvor slimhinnen presses ut. Dette gjelder spesielt eldre. Man kan også få lyskebrokk av langvarig trykking, forklarer Hausken.

– Har du noen tips til dem som sliter med treg mage?

– Spis fiber. Vi anbefaler store havregryn og gjerne som grøt, da dette er fiber som løser seg opp. Vi anbefaler også Vi-Siblin, som er romoppfyllende avføringsmiddel, eller Duphalac (laktulose), som også er et avføringsmiddel, sier Hausken.

Videre forteller han at det har kommet to nye medisiner det siste året: Resolor, som øker muskelarbeidet i tarmen og Constella, som gjør at du vil skille ut mer væske i tarmen.

LES OGSÅ: Forandringer i mage- og tarmsymptomer

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Mange lider av irritabel tarm

– En million nordmenn lider av irritabel tarm. De fleste er ikke pasienter, de bare sliter med det. 10 prosent av dem er pasienter, opplyser Hausken.

Han forteller at irritabel tarm ikke blir definert som en sykdom før man får nedsatt livskvalitet og blir sykemeldt.

– En del eldre sliter med treg mage, fordi de ikke drikker nok væske. Det å bruke mye sterke smertestillende medisiner, kan også gi treg mage, påpeker han.

LES OGSÅ: Forstoppelse hos spedbarn

Råd mot forstoppelse

Lommelegens sjefsvarlege Brynjulf Barexstein har tidligere gitt følgende råd mot forstoppelse:

1) Drikk en halvliter vann før hvert måltid
2) Spis noen svisker hver dag
3) Pærejuice kan virke avførende
4) Uansett hvor mye frukt og grønnsaker du spiser, spis mer!
5) Kjøp «Udo's choice» (selges i helsekostforretninger). – Dette er en olje med et ideelt forhold mellom de forskjellige essensielle fettsyrene. Den er derfor svært helsebringende, men den har en bivirkning hos en del mennesker, og det er at den virker avførende. Olje i seg selv er også avførende. Bruk derfor denne daglig, jo mer jo bedre, men minimum 1 spiseskje daglig. Om du liker smaken, kan du bruke den over salater i rause mengder.
6) Start dagen med havregryn/hvetekli med Biola eller lignende.
7) Unngå i størst mulig grad sukker og produkter med fint hvetemel som kjeks, kaker og loff.
8) Gå på toalettet til fast tid hver morgen etter frokost, uansett om du føler at du skal ha avføring eller ikke. Sitt der en stund, og om det ikke kommer noe de første dagene, så handler dette om å trene inn igjen normale avføringsrytmer. Og vi har som kjent en tarmtømmingsrefleks etter måltid, især etter dagens første måltid.

Bekymret? Snakk med en lege på video nå!

Våre leger sitter klare til å svare på akkurat det du lurer på. Alt du trenger er en mobil, et nettbrett eller en PC med kamera og BankID.

  • Ingen krav til program eller app
  • 100% anonymitet
  • Ingen ventetid
  • Betal med Vipps
Leger på vakt
Martha Lamøy
Ledig nå
Simen Brynildsen
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-