Enkelte får jevnlig magesmerter av noen typer mat med mye fiber og karbohydrater Foto: VG/NTB Scanpix
Enkelte får jevnlig magesmerter av noen typer mat med mye fiber og karbohydrater Foto: VG/NTB Scanpix Vis mer

Dette mener norske forskere om lavFODMAP

Anbefaler ikke lavFODMAP-dietten til friske personer.

Mange som sliter med irritabel tarm, gleder seg nå over at det har kommet en diett som kan hjelpe dem.

– FODMAP står for Fermenterbare Oligosakkarider, Disakkarider, Monosakkarider og Polyoler, og er en samlebetegnelse for visse kortkjedede karbohydrater som kan trigge symptomer hos mennesker med irritabel tarmsyndrom (IBS), uttalte ernæringsfysiolog Julianne Lyngstad nylig til Lommelegen.

Dietten er utviklet ved Monash University i Australia over en tidsperiode på rundt ti år.

LES OGSÅ: LavFODMAP - dietten for deg med irritabel tarm

IBS-pasienter har god effekt av dietten

Klinisk ernæringsfysiolog Gry Irene Skodje ved Rikshospitalet, var på studiebesøk på Monash University i Melbourne i fjor, og er positiv til dietten. Hun forsker til daglig på glutensensitivitet uten cøliaki ved seksjon for klinisk ernæring.

– Hva har dere funnet ut om lavFODMAP-dietten?

– At mange med tilstanden irritabel tarmsyndrom (IBS) har god effekt av å redusere FODMAP. Dette er nå godt dokumentert i studier fra både Australia og UK. Vi har ikke forsket på dette, men lener oss til disse funnene, og har gode erfaringer med denne tilnærmingen særlig til IBS-pasienter. Det er nyttig og konkret verktøy for en pasientgruppe der behandling og veiledningen har vært preget av stor usikkerhet og dels mangelfull effekt, sier Skodje til Lommelegen.no.

LES OGSÅ: Sitter du feil på do?

Vet ikke nok om langtidseffekten av lavFODMAP

Norske forskere vil kun anbefale dietten til visse pasientgrupper, særlig innenfor funksjonelle tarmlidelser.

– Men vi anbefaler den ikke til friske. Det er en relativt streng eliminasjonskost som ikke skal benyttes dersom det ikke er medisinske grunner for det, sier Skodje og utdyper:

– Det er fordi vi ikke vet langtidseffektene av den enda, og fordi man ser at den gir uhensiktsmessige endringer i bakteriefloraen i kolon. Derfor brukes den også kun i tidsbegrenset periode med påfølgende systematisk reintroduksjon av matvarer for å sikre variasjon og næringsinntak innenfor den enkelte pasients toleranse.

FODMAP er viktige karbohydrater for tarmhelsen, og skal ikke ekskluderes dersom det ikke er indikasjon for det.

– Det er vist at langvarig FODMAP-reduksjon gir redusert konsentrasjon av bakterier i tykktarmen og redusert bakteriemangfold. En eliminasjon av store matvaregrupper vil også nødvendigvis redusere variasjonen i kostholdet, og gi risiko for lavt inntak av visse næringsstoffer, påpeker Skodje.

LES OGSÅ: Medisiner mot irritabel tarm?

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Eksempler på mat med høy FODMAP

Ernæringsfysiolog Julianne Lyngstad har lenge blogget om FODMAP-dietten gjennom bloggen sin Lyngstad Ernæring. Hun har også skrevet boken LavFODMAP.

Målet med lavFODMAP-dietten er å få bedre kontroll på IBS-symptomer.

Her er noen av maten og drikken IBS-pasienter blir rådet til å unngå/være forsiktig med, altså mat med høy FODMAP:

FRUKT: Eple, aprikos, avokado, moden banan, bjørnebær, kirsebær, moreller, fiken, grapefrukt, guava, lychee, mango, nektarin, fersken, pære, persimmon, plomme, granateple, vannmelon, tørket frukt; rosiner, dadler, fiken, mango, ananas, svisker og aprikos.

GRØNNSAKER: Artisjokk, asparges, jordskokk, rødbeter, savoykål, blomkål, mais, hvitløk, purreløk (den hvite delen), sukkererter, erter, sopp, sjalottløk, rødløk, vårløk (det hvite), salatløk, gul løk.

BELGFRUKTER, LINSER: Bønner (alle typer), erter, kikerter, linser.

KORN OG MEL: Hvete, rug, bygg, durumhvete, bulgur, kikertmel, ertemel, soyamel, cous cous og kamut.

MELK- OG MEIERIPRODUKTER: Kumelk, geitemelk, brunost, iskrem, myke oster (i store mengder), skyr og yoghurt. Soyamelk (av hele bønner) og nøttemelk (mandelmelk)

KALDE DRIKKER: Juice av eple, pære, mango og andre juicer laget av høy FODMAP frukt og bær. Appelsinjuice i større mengder enn 1 dl.

Symptomer på IBS

– En million nordmenn lider av irritabel tarm. De fleste er ikke pasienter, de bare sliter med det. Ti prosent av dem er pasienter, har Trygve Hausken, professor ved UiB og overlege ved Haukeland universitetssykehus, tidligere uttalt til Lommelegen.no.

Symptomer på irritabel tarmsyndrom (IBS) er:

  • magesmerter
  • ubehag
  • fordøyelsesproblemer, som diaré, forstoppelse eller en veksling mellom disse,
  • oppblåsthet og luftplager

Diagnosen IBS blir satt når symptomene vedvarer, og andre alvorlige mage- og tarmsykdommer er utelukket.

Bekymret? Snakk med en lege på video nå!

Våre leger sitter klare til å svare på akkurat det du lurer på. Alt du trenger er en mobil, et nettbrett eller en PC med kamera og BankID.

  • Ingen krav til program eller app
  • 100% anonymitet
  • Ingen ventetid
  • Betal med Vipps
Leger på vakt
Vishal Judge
Ledig nå
Birgitte Lund Saltvik
Ledig nå
Michael Kumar
Ledig nå
Simen Brynildsen
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-