Matråd når du er plaget av kvalme

Når du er kvalm er mat det siste du tenker på. Her er noen råd om hvilke matvarer du bør styre unna, og hva du kan gjøre for å bli mindr kvalm.

JA-MAT: Salte kjeks, syrlig frukt og vann er mat man ofte klarer å spise, selv om man er litt kvalm. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock
JA-MAT: Salte kjeks, syrlig frukt og vann er mat man ofte klarer å spise, selv om man er litt kvalm. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock Vis mer

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen ikke er oppdatert de siste to årene. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet.

Publisert
Sist oppdatert

Hvis du er kvalm, er det viktigste å få i deg væske. De fleste klarer seg fint uten mat noen dager hvis du for eksempel har omgangssyken. Men hvis kvalmen vedvarer over tid, kanskje fordi du er gravid, eller må ta medisiner som gjør deg kvalm, som for eksempel cellegift, kan det være lurt å vite hvilke matvarer og drikker som gjør deg mindre kvalm.

Prøv dette:

  • Drikk mye (minst 2 -3 liter om dagen) - helst klar og kald væske (Isvann med litt sitron, eplejuice, farris, brus, svak te, is te, ingefærøl).
  • Drikk mellom måltidene, ikke til dem
  • Spis lite om gangen, men ofte
  • Spis sakte, og tygg maten godt
  • Syrlig mat kan dempe kvalmen
  • Spis tørr mat som: fisk, kylling, frukt, grønnsaker, ristet brød, kjeks, knekkebrød, ris, pasta, poteter, cottage cheese.
  • Velg heller salt enn søt mat
  • Hold overkroppen hevet minst to timer etter at du har spist
  • Frisk luft hjelper!
  • Hvis lukt

Styr unna:

  • Mat med intens lukt
  • Stekt og fet mat
  • Sterkt krydret mat
  • Fettrik mat
  • Søt mat som kaker og godterier - spesielt hvis du kaster opp bør du unngå dette
  • Hvis matos gjør deg kvalm, få noen andre til å lage mat, eller velg kald mat eventuelt ferdigmat som ikke gir lukt i huset.

Hva kan forårsake kvalme?

Her kan du lese mer om ulike årsaker til kvalme.

Medisiner kan ha kvalme som bivirkning. Ikke slutt å ta viktige medisiner før du har snakket med din lege. Noen ganger kan store mengder av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd og urtemedisiner gjøre deg kvalm.

Kilder:

Revisjon og utvidelse av Elisabeth Lofthus, sykepleier, 13.02.2019
Kilde ved revisjon: UCSF Health: Diet modifications for nausea and vomiting Opprinnelig skrevet av: Andree Levorsen, ernæringsfysiolog, 13.05.2003.

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring

Vi bryr oss om ditt personvern

Lommelegen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer