Treningsråd ved brukket ribbein

Spørsmål

Hei,

28 februar i år var jeg uheldig i skibakken og pådro med knekt/bristet ribbein på høyre og venstre side. Etter noen dager ble smertene verre og verre, jeg oppsøkte da min fastlege som lyttet på lunger og trykket på brystet. Det var ingen komplikasjoner som fastlegen min fant under selve undersøkelsen, det gjorde heller ikke spesielt vondt da fastlegen trykket meg på brystet. Fikk beskjed om å ta det rolig en periode, da dette var brist eller brudd som måtte gro av seg selv.

Etter ca 1 mnd forsvant smertene, jeg har siden den gang ikke kjent noe form for ubehag eller smerter. Inntil jeg begynte å trene igjen for 1 uken siden, altså nesten 2 måneder etter selve hendelsen og 3 uker siden smertene ga seg helt. Etter første dagen med styrketrening kjente jeg ubehag på venstre side av brystet der jeg har hatt brist/knekt ribbein. Det er ikke vondt, men det føles ømt. I tillegg føler jeg litt av samme ubehaget jeg hadde med pust/hals etter jeg bristet/knekte ribbeinene.

Jeg føler meg ikke syk, er frisk og rask. Men det føles som sagt ømt, i tillegg til litt ubehag i pust/hals. Det er ikke vondt når jeg trykker på området og jeg kjenner ikke noe under trening, ømheten kommer en stund etterpå og kan oppstå hvis jeg jogger etter trening.

1. Hva bør jeg gjøre i min situasjon?

2. Hvis det er sånn at ribbeinet/muskelvevet trenger mer tid på seg til å bli bedre, hvordan kan jeg trene for å unngå mer problemer? Legen min sa jeg kan trene, men skal gi meg når jeg kjenner smerte.

3. Hvis ribbeinet har grodd feil, beinsplint står ut eller det er komplikasjoner grunnet hendelsen burde jeg vel hatt smerter fremdeles?

Mann, 24 år

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei og takk for ditt spørsmål!

Jeg skal svare på dine spørsmål ett for ett nedenfor:

1. Hva bør jeg gjøre i min situasjon?

Du skal fremfor alt bruke hodet og "sunt bondevett", for det kommer man svært langt med.
Du skal være klar over at smerte er noe som er svært nyttig for oss. Smerten er kroppens måte å gi deg tilbakemelding på, dvs et slags "rødt lys", akkurat som der er røde lamper på dashbordet på bilen som lyser hvis noe er galt eller bør sjekkes. Du skal mao. ikke "overkjøre" kroppens nyttige tilbakemelding til deg, ved å late som at smerten ikke er der e.l.
Rent konkret så betyr det at du kan gjøre alt som ikke fører til økt smerte.
Og har du en øvelse som gir smerteprovokasjon der og da, skal du la være å gjøre denne.
Dersom dine smerter da gradvis avtar over tid, så er du på rett spor og kan bare fortsette videre med dine aktiviteter m.v., men dersom du mot formodning skulle komme inn i en utvikling hvor smertenivået øker, må du ta skjeen i annen hånd, stoppe treningen inntil videre og oppsøke lege for å bli undersøkt påny. Dette tror jeg ikke vil skje for ditt vedkommende, dog.

2. Hvis det er sånn at ribbeinet/muskelvevet trenger mer tid på seg til å bli bedre, hvordan kan jeg trene for å unngå mer problemer? Legen min sa jeg kan trene, men skal gi meg når jeg kjenner smerte.

Jfr hva jeg skrev ovenfor. Følg smertenivået, se på smerte som noe positivt og nyttig! Det forteller deg alt du trenger å vite i en slik sammenheng.

3. Hvis ribbeinet har grodd feil, beinsplint står ut eller det er komplikasjoner grunnet hendelsen burde jeg vel hatt smerter fremdeles?

Ja, det er jeg helt enig i, og derfor er jeg ikke bekymret for deg nå, og mener at du trygt kan trene videre, dersom du bruker hodet og følger de rådene jeg har gitt ovenfor. Unngå selvfølgelig å senke enorme vekter ned på brystkassen med benkpress o.l. inntil du er helt helbredet og smertefri.

Håper du har nytte av svaret. God bedring videre !

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn