Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Tramadol og besvimelse

Spørsmål

Hei. Jeg har noen spørsmål om litt ulike ting. Jeg fikk prolaps i ryggen for ca. 3 måneder siden, og har i sammenheng med det tatt Tramadol/Nobligan siden da. Jeg tar nå 150-200 mg i døgnet, pluss Ibux. For ca. tre uker siden våknet jeg opp svært svimmel, og det endte med kaldsvette, kvalme og at jeg besvimte og falt rett i gulvet og slo meg kraftig i rygg, ribbein og hele kroppen. Jeg ble hentet av ambulansen, og de sjekket blodtrykk, tok EKG og tok en del blodprøver. Alt så ok ut, men jeg bristet ribbeina på begge sider, og måtte da fremdeles fortsette med Tramadol. Siden jeg besvimte er jeg nå svært plaget med svimmelhet, ustøhet og veldig dårlig allmenntilstand. Noen dager er jeg hjelpetrengende, og må ha hjelp til å gå på toalettet fordi det føles som jeg skal besvime. Når jeg reiser meg får jeg ofte voldsom hjertebank, tunnelsyn og det føles som kroppen og muskler svikter meg (det er tungt å holde opp hodet og armer osv.). Dette er i tillegg til svimmelheten. Og samtidig plages jeg må voldsomme angstanfall, sikkert fordi jeg blir så redd. Jeg sover også dårlig. Det føles som jeg har høy feber nesten hele tiden, men jeg har ikke høy feber når jeg måler. Jeg har nå begynt en nedtrappingsplan av Tramadol, som går over 4 uker. Fastlegen min mener jeg har opplevd blodtrykksfall, og dermed besvimte. Og at svimmelheten kan være krystallsyke eller komme fra nakken, eller at angsten min forverrer alt og gjør at jeg blir mer svimmel. Jeg går til nakkebehandling hos naprapat, men merker ingen forskjell. Mitt spørsmål er om det er mulig å få bivirkninger av Tramadol etter man har brukt dem 3 måneder? Jeg ser at både besvimelse, blodtrykksfall og svimmelhet står som bivirkninger, men det har jo gått greit å bruke den til nå. Jeg er nå hele tiden livredd for å besvime, og jeg har konstant kraftig angst. Jeg er utslitt og hater å være avhengig av å ha hjelp til helt elementære ting. Er det noe du tenker jeg kan gjøre, sjekke eller lignende?

Kvinne 30
Svar

Hei! Svimmelhet er en kjent bivirkning av tramadol. Blodtrykksfall kan også være en mulig bivirkning, spersielt ved rask oppreisning fra sittende eller liggende posisjon. Det kaller man vasovagal besvimelse eller svimmelhet. Den eneste måten å finne ut på om plagene dine skyldes tramadol, er å trappe ned på medisinen. Angst forsterker helt klart besvimelsestendens og svimmelhet. Det er således også en sannsynlig årsak eller medvirkende årsak. Det finnes alternativer til smertelindring. Ibux kombinert med Paracet kan ha veldig god effekt. Man kan supplere med Sarotex i en liten dose på kvelden, spesielt ved søvnproblemer. Jeg ville forsøkt å holde meg unna morfinlignende substanser da de har tendens til slike bivirkninger og i tillegg er vanedannende. Fysikalsk behandling med TENS apparat kan også være et aktuelt tiltak. Forhør deg med fastlegen.