Stiv i korsryggen

Spørsmål

Hei. har slitt med stiv og øm muskulatur i mange år. Lever godt med smertene. Tar for lang tid om jeg skal skrive alt som er relevant. Gjør det derfor kort. For noen år siden var smertene mest sentrert til nederste del av ryggen. Den har blitt bedre, og smertene er mer rundt skulderbladene nå. Har skulderbetennelse. Og gjør uttøyingsøvelser av hele kroppen i den forbindelse. Nederste del av ryggen er nesten helt stiv. Klarer ikke gjøre endel av øvelsene feks: stå på alle 4, eller ligg på magen og bøye/krumme ryggen( har og fått hjelp, til å presse på ryggen, uten virkning). Når jeg sitter/står og bøyer meg fremover er nederste del av ryggen helt ben(uten klumper på ryggraden, mens den bøyer fremover fra rett under skulderbladene. Noen tips til hvordan jeg kan få mykt opp ryggraden slik at jeg klarer å bevege/tøye den ordentlig? Takk for svar.

Kvinne 31
Svar

Hei.


Du forteller at "nederste del av ryggen er helt uten ben", når du bøyer deg fremover. Da mener du at du ikke kan se eller kjenne de enkelte ryggtakkene fra ryggvirvlene, i korsryggen, såvidt jeg forstår. Det er tildels en ganske normal observasjon, som etter alt å dømme ikke har med sykdom å gjøre, for i den delen av ryggen går "svaien" i ryggen den motsatte veien av den øvre delen av ryggen. Noen har mer "svai" (lordose) der enn andre, for også der er vi alle anatomisk litt forskjellige, og det er mye som er normalt. Du spør videre om hvordan du kan få myket opp ryggraden slik at du klarer å bevege den ordentlig. Jeg tenker da at for det første behøver det ikke å være et mål å få se de ryggtakkene i korsryggen som du ikke ser nå, jfr over, men målet må være å få minst mulig smerter. 

Da ville jeg unnet meg en time hos en fysioterapeut, som kan vise deg individuelt tilpassede øvelser, som du så kan fortsette med på egenhånd. Det er ikke nødvendigvis optimalt å få råd om konkrete øvelser over internett, uten at jeg har undersøkt deg og sett deg og hvor bevegelig du er, for da kan det jo hende at jeg ville gitt deg øvelser som du kanskje ikke klarte å utføre. Du kan gå til fysioterapeut uten legehenvisning nå, så bare kontakt den fysioterapeut du måtte ønske for en time med slik veiledning.

Utover dette er fysisk aktivitet generelt å anbefale, og har gunstig effekt mot tilnærmet ethvert ubehag fra muskel-skjelett apparatet. Alminnelig gange i litt kupert terreng, helst daglig, er aldeles utmerket. Øvelsene du gjør (og forsøke å gjøre), høres også riktige ut.  

Kanskje du skulle melde deg på et kurs i yoga? Det vil jeg også tro kunne være hensiktsmessig.

Hovedbudskap: Vær opptatt av smertereduksjon i hverdagen som mål her, og ikke bevegelighet og mykhet i seg selv, det er ikke nødvendigvis noen målsetning. Bevegelse er generelt mer effektivt enn tøyninger. Og unn deg en fysioterapeut-time.

Lykke til!