Spenninger i kjeveledd.

Spørsmål

Hei. Jeg fikk barn i januar. Nå den siste tiden har jeg merket at kjeveleddet er ømt og stivt. Babyen bruker litt tid på å sovne og er urolig dersom vi ikke er i nærheten når han skal sove. Han våkner når jeg går ut av rommet. Om kvelden har jeg derfor tilbringt utallige timer liggende på rygg i sengen ved siden av han. Ofte da med mobilen for egen underholdning. Jeg lurer på om denne posisjonen kan være en årsak til kjevesmertene. Etter å ha ligget en stund kjenner jeg smertene. Kan denne posisjonen, altså at jeg ligger på rygg med mobil over ansiktet gi stive kjeveledd? Når jeg beveger meg igjen blir det ofte bedre. I tillegg sliter jeg med sosial angst. Når jeg skal delta på sosiale eventer kjenner jeg også smertene i kjeven. Kan de også skyldes stress, slik at når jeg er nervøs spenner kroppen seg og dette setter seg i kjeveleddet? Jeg merker jeg ofte er veldig "på vakt" i sosiale sammenhenger. Jeg slapper aldri helt av. Jeg kjenner også denne anspentheten når jeg kjører bil. Det var aldri slik før baby, dette har også kommet nå den siste tiden. Vil et evt slikt problem fikses med tøyeøvelser for kjeve, eller er det annen behandling som må til?

Kvinne 33

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.


Du lurer på om dine plager fra kjeveleddet kan komme av de utallige timene med mobilen i sengen, og/eller om stress og sosial angst kan virke inn. Du merker at du blir bedre når du beveger deg.

Jeg tenker at begge deler kan virke inn. Kroppen er jo slett ikke glad i statiske stillinger over lang tid, slik du beskriver du gjør med mobilen. Hva med å legge den fra deg, og høre musikk eller lydbok med headset, istedet for å ligge å kikke på skjermen i timesvis? Det kan jo være mer avslappende, både fysisk og psykisk.

Du spør om problemet kan løses med tøyeøvelser. Det er jeg ikke sikker på, og i utgangspunktet tenker jeg at mer generelle tiltak, som det å være i bevegelse, gå tur, gjøre hyggelige aktiviteter, kanskje kan være vel så effektivt. Det tenker jeg fordi du sier at du merker at du blir bedre når du er i bevegelse, og fordi det kan høres ut som der er en del spenninger og angst med i bildet her, og da virker jo fysisk aktivitet særdeles effektivt.

Håper du finner gode løsninger, lykke til!

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn