Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Smerter under hælen. Vondt etter trening

Spørsmål

Hei, jeg har i lengre tid hatt smerter, verking og stikking under og på sidene av hælen. Har blitt henvist til ortoped men ettersom ventetiden her er så utrolig lang, tror jeg at jeg selv må finne en måte å få kontroll på smertene mens jeg venter på eventuell videre behandling. Tror jeg har hatt vondt i kanskje 6-8 måneder, men har vel trodd at jeg har tråkket feil/fått en rot under foten osv. Men for en måned siden forsto jeg at dette faktisk ikke er slik som det skal være. Verst er det en stund etter at jeg har vært i aktivitet. Prøver å trene/mosjonere på den måten som jeg synes passer meg best, og det er da litt lett løping og rask gange med staver oppoverbakke utendørs. Etter hvile vil foten være ekstremt vond, det er nærmest umulig å reise seg opp og gå uten sterke smerter. Så roer det seg litt igjen. Den siste uken har jeg prøvd litt utstrekking av under-foten, etter å ha lest en del på nettet. Tror hælen har noe med dette å gjøre, når jeg tøyer leggmuskler og akilles så merker jeg smerter under hælen. Ja, selv når jeg strekker hele beinet så merker jeg at smertene under hælen tiltar. Det jeg da lurer på er: Er dette plantar fasciitt eller finnes det andre plager under hælen som kan gi tilsvarende symptomer? Hva kan jeg gjøre for at dette ikke skal være så utrolig vondt? Kan det bli bra av seg selv? Er det greit å forflytte seg ved hjelp av sykkel når gange ikke er mulig? Hva må jeg absolutt ikke gjøre? Bør jeg ha spesielle sko ute/inne? NB! Har en teori om hvorfor jeg har fått vondt under hælen: For en tid tilbake så fant jeg ut at jeg overpronerte på høyre fot - etter å ha sett fasongen på skoen. Jeg gikk da til innkjøp av såler for overpronasjon, hvor jeg la den ene inn i den aktuelle skoen. Dette føltes ikke så veldig bra, sålen var nok hard men overpronasjonen ble litt bedre og jeg var fornøyd. Etter noen måneder sluttet jeg med denne løsningen, da jeg syntes at føttene generelt var blitt mer vonde. Kan dette ha ført til en skade i hælen? Takk!

Kvinne 55
Svar

Hei!


I og med at jeg ikke vet hva som plager deg, kan jeg ikke gi deg absolutte behandlingsråd. Men, når det er sagt, er det sannsynligvis en plantar fascitt du beskriver.


Den gode nyheten er at dette nesten alltid går over. Du kan fremskynde den spontane tilhelingen ved å regelmessig tøye akillessenen din - jeg pleier å anbefale 2 minutter tre ganger daglig. Og denne tøyningen skal skje med kneet strakt for å få tak i den muskelen som teoretisk kan bidra mest til å vedlikeholde plagene.


Ellers kan du også kjøpe deg noen helt enkle silikoninnlegg til hælene, disse finner du i de fleste sportsbutikker, og koster ikke rare greiene. Som et siste tiltak pleier jeg å anbefale å drive direkte massasje av fotsålen, og til dette er en slik ball man bruker i tørketrommelen ypperlig.


95% blir bra i løpet av 12 til 18 måneder, og det går som oftest fortere hvis man legger ned denne egeninnsatsen. Til dine andre spørsmål, det er ikke farlig om du driver aktiviteter som oppleves smertefulle, og det er ikke så mye du kan gjøre som forringer prognosen din. For de svært få som ikke blir bra, kan det bli aktuelt å tilby kirurgisk behandling, hvor man løsner litt på den muskelen som bidrar til å vedlikeholde plagene.


Lykke til!