Smerter i leggene ved gange. Kan være tegn på røykebein, men ikke hos en så ung mann.

Spørsmål

Jeg har i de siste 2-3 ukene begynt å gå turer for å gå ned i vekt, har beveget meg svært lite de siste årene og er overvektig. Jeg opplever smerter i leggene etter et par minutter gange og må stoppe å vente på at smertene forsvinner. Har googlet litt og for meg passer beskrivelsen av åreforkalkning/røykebein mine symptomer. Det som får meg til å tvile er at lengden jeg kan gå og hvor lenge jeg må vente for at smertene skal forsvinne har blitt mye verre etter at jeg begynte å gå turer. I starten kunne jeg gå litt for så å vente på at smertene forsvant også ville jeg ikke få vondt på resten av turen, men nå kommer smertene tilbake hver gang jeg begynner å gå etter å ha ventet. Det jeg lurer på er om det er vanlig at symptomene på åreforkalkning forverres etter at man har begynt å bevege seg? Eller kan det være noe annet som gjør at jeg opplever smerter i leggene som ligner veldig på det de som har åreforkalkning beskriver? Kan det være at det at jeg bare må trene opp legg musklene? eller potassium mangel?

Mann 26

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.


"Røykebein", eller åreforkalkninger i arteriene til leggmusklene, fører til nedsatt blodforsyning i leggmusklene når man bruker beina f.eks. ved gange, og det kjennes som smerte etter en viss tid med aktivitet, og smerten forsvinner når man tar det med ro igjen. Det er særdeles usannsynlig i din unge alder. Jeg vil absolutt heller tro at dette er bare et tegn på at du er utrent, og at gåtreningen er bra for deg. Folk som er vant med å trene, f.eks. styrketrening, går gjerne "for" denne spesielle smerteopplevelsen, for det betyr at man har presset seg bra. Arnold Schwarzeneggers ordtak om dette fenomenet, var "No pain, no gain". Altså at en må "kjenne det" for at en skal få resultater. Kjenner en ingenting som helst, heller ikke smerter fra muskler, betyr det at en kunne ha tatt i mye mer.  Så du skal bare fortsette å trene, press deg gjerne gjennom denne smerten også. Du spør forøvrig om "potassium mangel". Potassium heter på norsk kalium, og det har du nok ikke. Det finnes i all slags mat, og kaliummangel er i praksis noe ikke friske folk for. Personer som bruker vanndrivende medisiner kan få kaliummangel, det er ikke uvanlig. Så det trenger du heller ikke tenke på.

Lykke til med treningen videre!

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Kommersiell tjeneste Pris fra 259,-