Ble påkjørt bakfra

Spørsmål

Dr Barexstein Jeg ble påkjørt bakfra for en måneds tid siden. Ikke spesielt høy hastighet 10-15 km/h Ble litt stiv på høyre side av nakken med en gang men ikke noe mye. Etter en liten uke ble jeg stivere i skulder/rygg. Kiropraktor påstod jeg hadde fått en nakkesleng i ryggen. Kan nok stemme for følte mer det var ryggen enn nakken som fikk en rask bevegelse i sammenstøtet Jeg har fortsatt smerter/stiv på høyre side av nakke/skulder, helt fin på venstre side. Har full bevegelighet i nakken. Smerten er ikke intens menplagsom Ingen stråling til armer. Prøvde meg på en romaskin i går i 15.min, det gjorde nakken verre. Kjente at det føltes svakt og stivt på høyre side underveis men jeg kjørte bare på. Kan jeg har gjort noe som ikke var bra/farlig for nakken/ryggen med å beleste såpass mye. Jeg har i perioden siden skaden kunnet jogge og gjøre enkle styrkeøvelser uten forverring. Hva skiller en forstuing av ryggen fra en forstuing av nakken? Bør en være forsiktig med f.esk styrketrening på middelsnivå og t.d romaskin. Merker at jeg stivner og er svakere på høyre side når jeg gjør styrke. Er det noe du anbefaler jeg bør gjøre av trening etter en slik skade? Er det noe du anbefaler å ikke gjøre? Jeg merker på siden som er vond at når jeg ta aremene rett ut(spesielt hvis jeg har vekt i hånden) at det er litt motstand og knirker nå jeg senker armen. Det opplever jeg ikke på den andre siden. Det knirker også når jeg drar nakken til ytterpunktene. Nakkesleng er jo et stygt ord så blir mer bekymret over den stive nakken nå enn jeg sannsynligvis hadde blitt hivs jeg bare tilfeldigvis fikk stiv nakke Hvor lenge er det vanlig at en slik forstuelse varer

Kvinne 38

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.

Du skriver avslutningsvis at "nakkesleng er jo et stygt ord", i motsetning til "stiv nakke", og der er du inne på noe svært viktig, kanskje det viktigste her. Det er slik at "nakkeslengskade" ikke er en entydig, sikker påvisbar tilstand, -det er kun en "merkelapp" på langvarige smerter i nakken etter skade som f.eks. påkjørsel bakfra. Det betyr at påvisbar patologi som brudd, nevrologiske skader osv, ikke er tilstede ved denne tilstanden, alt i alt ingen objektivt påvisbare funn, altså at "nakkeslengskade" er kun et ord og en merkelapp. Da kan en spørre seg om hensiktsmessigheten med å bruke slike ord, og om det egentlig skiller seg fra "stivhet i nakken", "forstuing" osv, altså ord som var i alminnelig bruk før denne betegnelsen ble tatt i bruk, også fordi det er ingen objektive funn eller sykdomstegn ved "nakkeslengskade" som en ikke har ved "stivhet i nakken". Sagt med andre ord; --det går ikke på noen måte an å skille "nakkeslengskade" / whiplash fra "forstuet nakke", "stiv nakke".

Det er også slik at de plager en har i nakken ved "nakkeslengskade" er svært alminnelige i befolkningen generelt, altså stram og vond nakke.

Videre er det vist at personer som bekymrer seg for diagnosen "nakkeslengskade", er redd for at de aldri blir gode, for at det skal bli langvarig, for at det er en alvorlig diagnose ("det er jo et stygt ord", slik du sier) , faktisk får en større tendens til langvarige plager, enn om en ikke tenker slik. Det ser rett og slett ut som at bruken av det belastende og "skumle" ordet nakkeslengskade forverrer og forlenger plagene, og det er isåfall noe en lett kan forstå, siden bekymringer (f.eks. om prognosen) lett setter seg i nakkemuskler som spenninger osv. Det blir lett onde sirkler ut av slikt.

Derfor tenker jeg at du med fordel kan la være å tenke på dette med om du har en "nakkeslengskade" eller om du kun er stiv og forstuet, siden det ikke har noen som helst praktisk nytteverdi å få stilt en "nakkesleng"-diagnose i forhold til å bare konstatere at "nå er jeg stiv og vond i nakken", og siden det også kan være noe som forlenger og forverrer plagene, å få satt en slik merkelapp.

Så det er mitt viktigste råd her, når det gjelder ditt spørsmål om hva du bør gjøre.

Du stiller en del konkrete spørsmål her:

"Kan jeg har gjort noe som ikke var bra/farlig for nakken/ryggen med å beleste såpass mye?"

Nei, det er ikke mulig i ditt tilfelle.

"Hva skiller en forstuing av ryggen fra en forstuing av nakken?"

Vel, dette blir kanskje mest ordbruk og definisjoner. "Ryggen" er jo alt fra hodet til bekkenet, om en tenker på ryggraden, og da er nakken en del av ryggen. Jeg tenker uansett på nakken som en del av ryggen. Så en forstuing av ryggen kan -slik jeg bruker ordene- sitte hvor som helst i ryggen, mens en forstuing i nakken er per definisjon i nakken og ikke noe annet sted. 

En forstuing er forøvrig også et ikke helt presist begrep, men oftest brukes det om bløtvevsskader, hvor brudd er utelukket, og hvor muskler og sener / leddbånd kan være overstrukket. 

"Bør en være forsiktig med f.esk styrketrening på middelsnivå og t.d romaskin?"

Det er viktig å trene, også etter en slik skade, for å forhindre at du stivner m.v. Smerter kan lett få en til å spenne muskulatur ubevisst, og det gir mer og mer langvarige smerter. Trening for muskler til å avspennes, og blodsirkulasjon forbedres, og alt dette er med å gjøre deg fortere smertefri. Spesielt forsiktig behøver du ikke å være, men bare passe på å trene innenfor smertegrensen. 

"Er det noe du anbefaler jeg bør gjøre av trening etter en slik skade?"

Alt er av det gode, også gåturer hvor du naturlig svinger med armene. Alt som ikke gjør vondt når du gjør det (jfr smertegrensen, ovenfor) er bra.

"Er det noe du anbefaler å ikke gjøre?"

Ja, øvelser eller intensitet som medfører smerter. 


Håper det var greie og nyttige svar. Ha det bra og god bedring.

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Kommersiell tjeneste Pris fra 259,-