Behandling av akillessenebetennelse

Spørsmål

Jeg har en akillessene som trolig er betent. Årsaken er for mye skigåing denne praktfulle snøvinteren. Betennelsen har vært der over en uke og ikke blitt noe bedre. Hvordan skal jeg bli bedre.?

Mann 76
Svar

Hei og beklager et forsinket svar. 


Du får svar fra meg som almenlege istedet for vår fysioterapeut, som er forhindret fra å svare nå, dessverre. 


Akillessenebetennelse er relativt vanlig, og det er ufarlig naturligvis, men det er riktig plagsomt og det er også ofte dessverre svært langvarig. Prognosen på lang sikt er imidlertid den aller beste, tilnærmet alle blir helt gode igjen med nok tid, også uten behandling.


Det viktigste med alle "vondter" i kroppen, inklusive senebetennelser, er å unngå alle aktiviterer som medfører økt smerte. Smerten er jo kroppens "røde lys" og tilbakemelding om at vi skal stoppe, for å ikke gjøre vondt verre.


Det er den uten sammenligning viktigste og mest effektive delen av behandlingen, det å ta dette hensynet og styre aktivitetsnivået etter smertenivået, så lenge det er nødvendig, dvs til man er kvitt senebetennelsen igjen.

Tiden er også en av de viktigste "behandlingene", dvs å la det gå det tid det faktisk går. 


"Betennelsesdempende" tabletter virker kun symptomdempende / smertestillende, og kurerer ingenting, så det kan du like godt la være, for de kan i verste fall gjøre at du ikke kjenner så mye til smerten du egentlig skulle ha kjent, for å ta nødvendig hensyn.


Du må heller ikke tøye en betent sene, det gjør også vondt verre.


Det er avlastende for akillessenen om du kan gå med sko med en litt høy hæl på, f.eks. boots eller lignende, for når du får rettet ut vinkelen i ankelen ved at du går med sko med hæl, blir draget på akillessenen mindre og den får avlastning.


Den mest effektive behandlingen av aktiv behandling, er følgende:


Tåhev 6 rep x 3, "super-heavy, super-slow, until failure", annenhver dag.


Jeg skal forklare hvordan du gjør det. Du kan gjøre det hjemme, om du har en liten trapp e.l., eller du kan selvfølgelig gjøre det på et treningsstudio, om du bruker slike.Der har de jo egne maskiner til dette.


Det er øvelsen hvor du står på forfoten på en "kant", f.eks. en trapp hjemme. Du skal bare bruke det beinet du har betennelsen i. Så senker du deg kjempesent ned til maksimalt strekk på akillessenen, og når du når bunnpunktet, presser du deg så sakte som mulig opp til øverste stilling, hvor du ender med nærmest å stå på tå på kanten av trappen. Opp og ned slik, 6 reps x 3, med to minutters pause innimellom.


Det skal gå jevnt og pent, ikke rykkvis, og så seint og tungt som overhodet mulig. Det skal være så tungt at du med nød og neppe klarer dine seks repetisjoner, "until failure", -du klarer ikke en-1- rep til.

For å få det til, kan du naturligvis ta på deg en tung ryggsekk, men jeg synes det er veldig effektivt og regulere motstanden i oppover-bevegelsen ved at du "presser imot" med hendene i veggen, taket over deg e.l., for da kan du jo motregulere kraften helt perfekt, slik at det blir så kjempetungt at du akkurat med nød og neppe klarer å gjennomføre repetisjon nr 6.


Denne øvelsen / behandlingen er det mest effektive, og allerede i løpet av uker kan du i beste fall merke bedring, og kanskje du kan være helt god i løpet av noen få måneder. Ubehandlet kan akillessenebetennelse vare i både et og to år, har mange erfart.


Følg disse rådene, som er de meste effektive, til punkt og prikke, så blir du så fort kvitt dette som overhodet mulig.

God bedring!