Amputert begge bena

Spørsmål

Min mor har amputert begge bena. Hun har nå forferdelige drømmer/traumer.etter hun våknet opp fra dilerium, og husker ikke før operasjonen. Har fått kognitiv svikt etterpå. Jeg lurer på trygg og riktig medisinbruk på sykehjemmet. Hun er blitt forvirret og glemsk. Og veldig gråterelatert og lei seg.Hun får besøk hver dag. Matlysten er bra, men hun plages med å komme seg på do.Hun må gjøre det i senga. Hun har mye vondt i magen. Hun har kateter.. Er det mulig å gi henne kryster hver morgen tro?

Kvinne 89

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei! Det er leit å høre at hun har plager etter operasjonen. Delirium og hallusinasjoner kan oppstå som en reaksjon på narkose eller bruk av medisinen ketalar. Smertebehandling videre er veldig viktig. Hun får morfinpreparat oxynorm. Det har forstoppelse som bivirkning og MÅ forebygges i form av laktulose/laxoberaldråper. Klyster kan selvfølgelig brukes i nødsfall. Oxynorm finnes også som targiniq som ikke har forstoppelse som bivirkning. Dette kan dere ta opp med fastlege/sykehjemslege. Behandling mot nevropatisk smerte bør også overveies da amputasjon gir nervesmerter. Morfinpreparater har ikke så god effekt på disse. 

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn