Toppidrettsutøver i redusert form etter luftveisinfeksjon

Spørsmål

Hei :) Driver idrett på elitenivå, og er en del av junior landslaget i friidrett. I fjor pådro jeg meg dessverre en overtrening. Brukte lang tid på og komme tilbake, men var godt i gang med trening igjen. I jula pådro jeg meg en forkjølelse, men fungerte greit igjen etter en ukes tid. Blei på nytt syk for snart 4 uker siden. Føler meg nå i god form, men når jeg prøver meg på trening så får jeg fort høy puls (ca 10 slag for høy), høy laktatmåling, og jeg føler meg sliten. Var hos legen for en ukes tid tilbake og fikk påvist RS- virus. Hvordan skal jeg forholde meg til dette, og hvor lang tid må jeg regne med at dette vil ta.? Reduserer trening så fort jeg måler for høy puls, men er det noen andre forhåndsregler jeg bør ta..? evt andre prøver som bør tas. ..?

Kvinne 20

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.


Jeg forstår godt ditt behov for så klare og konkrete råd som mulig i din situasjon, men her er det ikke snakk om absolutter og "rocket science", - du må bare føle deg frem og lytte til kroppens signaler så godt som mulig. Kjennes noe greit ut, så er det greit, og kjennes det feil på en eller annen måte, så er det feil. Kroppen er laget slik at den gir oss feedback på hva vi bør gjøre og ikke gjøre, f.eks. i rekonvalensensen etter en sykdom. Jo flinkere du er til å lytte til disse tilbakemeldingene fra kroppen, -hvordan du enn måtte kjenne dem, jo fortere vil du komme deg.  Det er nok heller dessverre ikke mulig å angi noen tidsangivelser på hvor lang tid du vil trenge på å komme deg tilbake til alminnelig form og treningsnivå igjen, da dette er helt individuelt, og du får kun svaret underveis, mens du forsøker deg frem på overnevnte måte, ved å være oppmerksom på kroppens tilbakemeldinger og å ta hensyn til dem. Men aldeles generelt sagt, så snakker vi om uker, ikke dager. Et annet prinsipp er å ta det gradvis, dvs ha en jevn progresjon på intensiteten og mengden av treningen. Det betyr at du ikke må stå på stedet hvil, men gjerne forsøke å øke litt hele tiden, men samtidig ikke øke så mye at det kjennes feil. 

Jeg håper at du kan ha nytte av disse rådene, og selv om de er generelle og ikke-konkrete, så er det gode og viktige råd som vil hjelpe deg til å komme på banen igjen raskest mulig. 


God bedring!

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 199,-