Slapp i lang tid etter halsinfeksjon

Spørsmål

Hei. Ikke sikkert spørsmålet mitt har så gode svar, men jeg skal prøve å beskrive sykdomsforløpet mitt. Torsdag 4.oktober begynte jeg å kjenne vondt i halsen, tross dette deltok jeg på et motbakkeløp (ca 15 min) dagen etter. Kjente det var noe jeg brygget på, men var dum og likevel deltok på løpet. Jeg tok det rolig resten av helgen og var hjemme fra jobb mandag. Tirsdag og onsdag merket jeg bedring og trente lett, og torsdag var jeg tilbake på jobb da jeg følte meg nesten 100%. Torsdag kveld kjente jeg en nedsatt allmenntilstand og begynte å kjenne det i halsen igjen. Tok det rolig resten av uken og helgen og drog til legen mandag. Han såg såvidt i halsen min og var heilt klar på at jeg har streptokokker da det var hvitt nedover i halsen. Pencillinen virket veldig bra mot halsen og uti den uken begynte jeg å trene. Merket kroppen var sliten og allmenntilstanden var redusert. Og nå 19 dager etter jeg begynte å få vondt i halsen er jeg fremdeles ikke 100 %. Er det normalt at en føler seg sliten etter ein slik infeksjon? Og hvor mye går det an å trene? Selv om "termostaten" i kroppen har vert litt opp og ned, så har jeg ikke hatt feber i løpet av sykdomsperioden, og jeg har hele tiden hatt matlyst. Har heller ikke hatt særlig med forskjølelsesymptomer. Hadde kyssesyke i 2004. Og lider vel halvveis av litt helseangst (blir fort bekymret for at sykdom er verre enn de er).

Mann 34
Svar

Hei! Det er ikke uvanlig at man merker slapphet og en ikke fungerende kropp i flere uker etter en halsinfeksjon. Ekstra belastning med motbakkeløp eller at man presser seg fysisk kan forlenge dette. streptokokk hals kan en sjeldent gang gi senkomplikasjoner i form av nyrepåvirkning og leddbetennelse. Det er lite sannsynlig hos deg siden du fikk antibiotika relativt raskt. Det kan være fornuftig å bestille en kontrolltime hos fastlege som kan kontrollere hals og Evt blodprøver. Du må ikke bekymre deg for alvorlig sykdom, dette er helt innenfor hva som kan forventes. Videre trening bør begrenses til å ikke overanstrenge deg. Altså rolig trening til en intensitet kjennes behagelig. God bedring!