Ikke start for tidlig med treningen: Unngå trening ved feber og dårlig allmenntilstand. Foto: NTB Scanpix
Ikke start for tidlig med treningen: Unngå trening ved feber og dårlig allmenntilstand. Foto: NTB ScanpixVis mer

Kan man trene når man har en forkjølelse?

Er trening lurt når man brygger på en forkjølelse? Og hvor lenge må man vente til man kan begynne å trene igjen? Ta hensyn til kroppens signaler.

Kan man trene selv om man har en forkjølelse? Ifølge Ola Rønsen, sjefslege ved Aker Solutions (tidligere lege ved Olympiatoppen), kan man stort sett det, så lenge man ikke har feber (kroppstemperatur over 37,5-38 grader).

– Det er ikke bare feberen det kommer an på ved forkjølelser. Har man plager fra bronkier og lunger, slik som hoste, tetthet i brystet og så videre, eller er astmatiker, bør man ikke trene før en forkjølelse er på retur.

Det er spesielt viktig å ta hensyn når det er kaldt ute. Noe av de samme begrensningene på trening ute kan også gjelde for allergikere som blir «forkjølet» i pollensesongen.

– Dersom man opplever en forverring av forkjølelsen, selv uten febersymptomer, bør man ta treningsfri i én til to dager inntil man kjenner at sykdommen er på retur.

Når bør du være hjemme fra jobb på grunn av en forkjølelse?

Trening i kulde: Ta ekstra hensyn når det er kaldt ute. Foto: NTB Scanpix
Trening i kulde: Ta ekstra hensyn når det er kaldt ute. Foto: NTB Scanpix Vis mer

For ellers friske personer bør disse rådene følges:

Idrettslege: Ola Rønsen Foto: Privat
Idrettslege: Ola Rønsen Foto: Privat Vis mer

  • Har man en forkjølelse med feber skal man ikke trene. Trening bør ikke gjenopptas før man har vært feberfri i ett døgn.
  • Sitter forkjølelsen «over snippen» (øvre luftveier), og ikke gir feber, kan man trene, men helst med litt lettere og kortere økter enn vanlig inntil forkjølelsen er på retur.
  • Har forkjølelsen satt seg «under snippen» (nedre luftveier), men ikke gitt feber, bør man ikke trene før symptomene er i ferd med å gi seg.

LES OGSÅ: Kan man drikke alkohol når man bruker antibiotika?

Når kan man trene igjen?

Dersom du føler deg litt slapp, og kanskje «brygger på noe», kan trening fremprovosere en forkjølelse, ifølge Rønsen.

Hvis man trener hardt eller har en lang, slitsom økt, kan dette svekke immunforsvaret og redusere motstandsevnen når man samtidig er smittet av et virus eller en bakterie.

Man bør være feberfri i ett døgn før man gjenopptar trening etter en kraftig forkjølelse. I tillegg bør man starte med en rolig og kort økt (30-40 min) og deretter bruke to-tre dager med gradvis opptrapping til normale treningsdoser.

– Harde økter eller konkurranse bør man vente med til cirka fem dager etter at man er feberfri.

Alt om influensa

Viktig å lytte til kroppen

Brynjulf Barexstein, lommelegens allmennlege, mener at det er viktig å lytte til kroppen: Hvordan er allmenntilstanden?

Allmennlege: Brynjulf Barexstein Foto: Privat
Allmennlege: Brynjulf Barexstein Foto: Privat Vis mer

– Hvis man «kjenner» at det er feil å trene, så bør man la være. Man skal ikke overstyre kroppens signaler om dette, for eksempel ved å tvinge seg igjennom en treningsøkt ved å være sta og ha viljestyrke.

Dersom man kjenner at det går greit å trene, for eksempel med lavere intensitet, så mener Barexstein at det er greit.

– Kroppen har et eget «feedback-system» som gjør at vi er i stand til å ta de rette avgjørelsene, slik som om det er riktig å trene eller ikke. Derfor er det viktig å lytte til kroppens signaler.

Virusene som gjør det forkjølet

Når oppsøke lege?

Ved redusert allmenntilstand over flere dager, samt høy feber (over 39 grader) og eventuelt andre symptomer som tung pust, vil det være fornuftig å oppsøke lege.

Hvis en luftveisinfeksjon eller forkjølelse ikke går over, bør du oppsøke lege. De fleste luftveisinfeksjoner er helt ufarlige, de går over av seg selv i løpet av noen dager til én uke, og man trenger ikke å oppsøke lege.

Har du et spørsmål? Send inn spørsmålet ditt til en av våre leger.