Slik bør du trene etter korona

Har du vært smittet av korona, og lurer på når og hvordan du bør begynne å trene igjen? Svaret kan overraske.

TRENING ETTER KORONA: Du trenger ikke å vente lenge med å trene igjen, etter gjennomgått koronainfeksjon. Foto: NTB Scanpix
TRENING ETTER KORONA: Du trenger ikke å vente lenge med å trene igjen, etter gjennomgått koronainfeksjon. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange har blitt smittet med covid-19 den siste tiden, og de aller fleste har fått omikron-varianten. De færreste blir alvorlig syke – som regel vil man få milde symptomer til moderate symptomer.

Det er godt kjent at trening er positivt for helsa, og blant annet immunsystemet, som kan gjøre deg bedre rustet mot sykdom. Å trene jevnlig gjør deg ikke immun mot viruset, men det kan bidra til at du unngår alvorlig sykdom, ifølge en studie publisert i BMJ Journal.

De vanligste senfølgene, også kalt long-covid, blant personer som har hatt korona, men ikke vært innlagt på sykehus, er blant annet utmattelse/trøtthet, og tung pust. Det er altså ikke uvanlig å føle at kroppen er mer sliten enn normalt. Vil det da være dumt å presse seg til å trene?

Kan ta tid å komme tilbake

Liv Hege Kateraas, prosjektleder i Helsedirektoratet, forklarer at de fleste som får korona blir friske etter noen uker, uten at de trenger behandling. Men det kan påvirke både utholdenhet og muskelstyrke.

- En virusinfeksjon, uavhengig av type virus, gir ofte litt dårligere form, og det kan ta tid å finne tilbake til den formen man var i, sier hun.

Det betyr likevel ikke at man skal unngå trening: Fysisk aktivitet kan nemlig hjelpe for andre plager man kan oppleve etter korona.

PROSJEKTLEDER I HELSEDIREKTORATET: Liv Hege Kateraas. Foto: Privat
PROSJEKTLEDER I HELSEDIREKTORATET: Liv Hege Kateraas. Foto: Privat Vis mer

- Det er lurt å gjøre en gradvis økning, og gi tid mellom øvelsene og øktene slik at man kjenner hvordan kroppen reagerer, og gir den tid til å hente seg inn. Dette er viktige prinsipper: Treningen skal ikke være smertefull eller føre til ubehag. Om man blir svært andpusten (får åndenød), eller uttalt utmattelse, tar man i for hardt. Det betyr ikke at treningen ikke nytter, men at man må justere nivået, sier Kateraas.

LES OGSÅ: Kan svette spre koronavirus?

Viktig å tilpasse

Personer som har hatt korona, vil som regel ikke kunne starte opp treningen på samme nivå som før sykdommen.

- For noen tar det lenger tid å komme helt tilbake til normal hverdag. Det er viktig å tilpasse aktivitet og treningsnivå etter formen man er i – det er spesielt viktig om man har vært alvorlig syk, forklarer Kateraas.

Hvor milde eller alvorlige plagene er, og hvor lenge de varer, varierer fra person til person.

- Kunnskapen vi har nå, kan tyde på at det er uvanlig med alvorlige senfølger som krever behandling når man har hatt mild eller moderat covid-19. Men noen opplever plager som krever oppfølging fra fastlege. Fastlegen kan sammen med pasienten vurdere hvilken oppfølging eller behandling som er rett. Man kan også kontakte frisklivssentralen i kommunen man bor i, uten å gå via fastlege. Det finnes mange fine lavterskeltilbud som kan være til god hjelp i opptrening, sier Kateraas.

- Lungene ikke et hinder

Eivind Borna, overlege i LHL, Landsforeningen fort hjerte- og lungesyke, understreker at det ikke finnes mye dokumentert fakta om trening etter korona-infeksjon. Derfor vil anbefalinger basert på erfaring fra andre virussykdommer, være gjeldende.

OVERLEGE: Eivind Borna. Foto: Privat
OVERLEGE: Eivind Borna. Foto: Privat Vis mer

- Hvordan bør man trene om man har symptomer fra lungene?

- Lungene er ikke et hinder for å starte opp trening. Vi har vi sett, som ved noen andre virusinfeksjoner, tilfeller av myokarditt (betennelse i hjertemuskulaturen), som kan oppstå ved trening under aktiv virussykdom. Oppstart av trening bestemmes også av hvor syk en har vært, sier Borna.

En generell anbefaling LHL har brukt, er å avvente én til to uker etter at symptomene er borte, før man starter opp med hard trening. Dette gjelder uansett hvilken korona-variant man har blitt smittet med.

- Start rolig, og kjenn at kroppen fungerer, sier Borna.

Farligere å ikke trene

Borna forteller om en undersøkelse av pasienter som har vært innlagt med korona, som viste at de fleste var i dårlig form etter sykdommen, fordi de sluttet å være aktive/trene.

- Mange vi møter er redde for å være aktive etter covid-19-infeksjon. Mye på grunn av uvisshet og feiltolkning av symptomer, sier han, og fortsetter:

- Konklusjonen er at det farligste er å ikke begynne med trening igjen.

Ikke farlig å bli veldig sliten

Kristin Hofsø, intensivsykepleier ved Oslo universitetssykehus, og førsteamanuensis ved Lovisenberg diakonale høgskole, har forsket på overlevelse og senskader for norske pasienter som har hatt korona, og vært innlagt på intensivavdeling. Hun mener også at det er bra å starte med trening igjen.

- Trening er sjelden farlig (kun ved noen veldig få hjertelidelser), men derimot veldig sunt. Det er heller ikke farlig å bli veldig sliten – også dagen etter at man har trent – det betyr ikke at treningen har vært skadelig, understreker hun.

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring

Vi bryr oss om ditt personvern

lommelegen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer