Svetteplager

Spørsmål

Jeg svetter unormalt mye både på dagtid og natt. Kan i perioder være våt på hele kroppen. Svetter ikke spesielt mye håndflater. Har diabetes og høyt blodtrykk. Synes jeg svetter mer etter måltid - spesielt etter måltider. Benytter tabletter for type 2 diabetes - Metformin 3000 mg pr. dag. Betytter Atacand for høyt blodtrykk. Jeg er 60 år. Har aldri merket noen form fr føling knyttet til svingninger i blodsukker annet enn kanskje økt svetting etter måltid. Svettingen er et problem. Drikker en del kaffe. Trenger noen råd..

Mann 60

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei, 


Takk for spørsmålet ditt. 


1. I første omgang bør man ta en vurdering av årsaken. Det er sjelden plagene bunner ned til noen sykdom. Du bør la legen din ta en sjekk med generelle blodprøver inklusiv stoffskifte. Dette fore å utelukke at det skulle være noe galt i kroppen som gir økt svette. Av medisinen du nevner kan Ritalin/Concerta ha økt svette som bivirkning. 


2. Legen din bør sjekke blodprøvene først. Hvis disse er helt fine kan dere snakke om alternative behandlinger for hyperhidrose. Mest brukt er en tablett som heter oxybutonin (ditropan). Hvis svetteplagene er mest uttalt i mindre områder slik som armhulen, kan det behandles med botox. 


Håper svaret var til hjelp! 

Har du spørsmål om HUDSYKDOMMER?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Kjetil Guldbakke HUDSYKDOMMER
Pris fra 259,-